Oravametsän päiväkoti (8-9.1.2013)
Eli nää kaks ekaa päivää on ollu ihan mahtavia:)! Ku tiistaina tulin oravametsän päiväkotiin mut ohjattiin oikeeseen ryhmään, joka on kurret eli sisarusryhmä. Mun ohjaaja alkas sit kierrättää mua ympäri päiväkotia ja kertoen missä on mitä. Lapsilla on siellä monenlaista puuhaa; on leikkihuoneita, askarteluhuoneita, elokuvateatteri, liikuntasali ja jopa allashuone jossa on pieni uima-allas jossa saa ”räpätä”. Huomaa että tää päiväkoti on aivan upouusi, tekis mieli sanoo että sinne vois muuttaa vaikka asumaan! Päiväkodissa on yhteensä n.120 lasta mukaan lukien eskari ryhmät. Vipinää ja vilskettä kyllä piisaa, kun monta ryhmää on pihalla yhtä aikaa leikkimässä. Silloin sieltä ei meinaa löytää oman ryhmän lapsia, sanoi joku ohjaajista. Kurreissa on yhteensä 22 lasta ja sisaruksia on tällöin 11, iältään 2-6-vuotiaita. Työntekijöitä on yhteensä neljä.Kun olin kierrellyt paikat ja kuulin kaikki tärkeimmät tiedot päiväkodista, lapset alkas tulee pihalta sisälle. Siinä sitte seurattiin et kaikki saa riisuttua. Nää lapset on niin omatoimisia et ne pyytää silloon vaan apua kun tarttee. Riisumisen jälkee päästiin hetkeks aikaa leikkimään ja avattiin päivä; mikä vuosi, mikä vuodenaika, mikä kuukausi, monesko päivä, mikä viikonpäivä ja minkälainen sää. Seuraavaksi olikin jo ruoka-aika, kaksi apulaista lapsista hakee aina yhden ohjaajan kanssa ruoan keittiöstä ja auttavat kattamaan haarukat, veitset, lusikat ja mukit. Ruoan jälkeen mentiinkin jo päiväunille, Kun oltiin herätty päiväunilta päästiin taas leikkimään leluilla ja hetkenpäästä olikin jo välipalan-aika. Välipalan jälkeen leikittiin sisällä ja osaa lapsista tulikin jo vanhemmat hakemaan. Loppujen kanssa lähdettiin vielä ulos leikkimään ja pikku hiljaa lapset vähenivät. Tulin päiväkotiin 9.30 ja pääsin 16.30. samanlainen päivä rytmi oli sitten tänään (9.1.2013) , paitsi, että kun tulin aamulla päiväkotiin jäin lasten kans heti pihalle leikkimään. Sain kuulla lapsilta, että oon ”paras hoitaja ikinä”. Lapsien nimet alkaa pikku hiljaa jäämään muistiin, vaikka lapset muistavat mut paremmin nimeltä, kun mä ne. Kirjekuori sisältöineen on annettu ohjaajalle.Loppuviikko
Toka
viikko :)
Tää viikko on alkanu mahtavasti! Tosi kiva nähdä
viikonlopun jälkeen lapsia. Nimet on NYT JO opittu ja saan tutustuu uusiin
lapsiin joka päivä :) Synttäreitä on taas vietetty ja leikitty vähä lisää.
Riitojaki on selvitelty ja kuria pidetty yllä. Välillä saa kuulla surut ja
murheet lapsien suusta ja sitte saa lohduttaa. Ihan perus päivärytmi on ollu:
on syöty ja nukuttu ja leikitty ja askarreltu. Meillä on ollu erilaisia
’teemapäiviä’ esim lelupäivä, laulupäivä, pelipäivä ym. Päästii liikuntasaliin
leikkimään pienempien lasten kans ja sitte toisena päivänä sitoos luistimia. On
suunniteltukki jo et koska mentäis luistelemaan ja hiihtämään, mut ei oo viel
sopivaa aikaa tullu.
Maanantaina mä tulin aamuvuoroon ja tiistaina ja keskiviikkona tulin
puol kympiks. Torstaina ja perjantain taas aamuvuoroon. Suunnitellaan aina lapsille
toimintaa viikko kerrallaa ja kalenteriin merkataan ne joka päivälle. Vanhemmat
pääsee siitä sitten itse katsomaa viikon toimintaa. Ps. ihanaa ruokaa oon saanu syödä! Tänäänki oli pannareita ja
kyllä ne maistu lapsille :D Keittäjät suunnittelee aina viidelle viikolle
ruokalistan ja sielt sitte katotaa lasten kans mitä huomenna syödää :)
Toimimisen perusteet
Päivärytmi on
erittäin tärkeä päiväkodeissa,
päivärytmin kautta lapset oppivat päivän järjestyksen siitä mitä tehdään
aamulla, mitä aamupäivällä, mitä päivällä ja mitä iltapäivällä. Päivärytmi
selkeyttää ja rytmittää päivän asiat lapselle. Kukaan ei pysyisi terveenä, jos
valvois yöt, nukkuis päivät, eikä tapais ketään. Päiväkodissa edistetään lasten
hyvinvointia rytmittämällä lasten päivät erilaisilla toiminnoilla, joihin
kuuluvat ulkoilut, ruokailut, leikki-, musiikki- ja askartelutuokiot jne.
Lapset on ryhmitelty pieniin 2-4v. ja isoihin 4-6v.
lapsiin. Joskus vielä kun esim.
askarteluja tehdään niin tulee eka isot, sitten pienet ja viimeisenä pienimmät,
jotka ovat 2-vuotiata ja tarvitsevat vielä vähän enemmän avustusta kuin pienet.
Ja tämä on hyvä järjestely, koska isot tarvitsevat haastavampia esim.
askarteluja, kuin pienet. Lapsia on hyvä kehua kun mulle esitellään esim.
jotain piirustusta, itseluottamusta lapset saa lisää ja lapsesta tuntuu et
mähän oon hyvä täs:). Kannattaa kehua lasta aina kuin mahdollista, kaikille
tulee hyvä fiilis siitä:). Ulkoilusta vois sanoo et se on tosi tärkeetä! Lapset
vain riehuis sisällä ja olis tosi levottomia. Pari kertaa on näin ikävästi
päässy käymään et ei olla päästy
ulkoileen, kun on ollut yli 15 astetta
pakkasta. No tällästä tää elämä on, aina ei kaikki suju suunnitelmien
mukaisesti. Ulkoillessa lapsi saa liikkua vapaasti tai aikuisen ohjauksessa
turvallisessa ympäristös, saa raitista ilmaa, joka lisää ruokahalua ja
vireyttä.
Lasten oppimista tuetaan päiväkodis monin tavoin. Eri
ikäisille lapsille suunnitellaan oman ikätasoisia tehtävii ja toimintoja.
Pienille lapsille opetetaan päivittäisiä taitoja; syöminen, vessa-asiat,
pukeminen ja riisuminen jne. enemmän kuin vanhemmille lapsille, jotka osaa jo
hienosti nää asiat. Toimintaympäristönä päiväkoti on turvallinen paikka
pienelle lapselle, koska siel pitää ottaa huomioon monet turvallisuuteen
liittyvät asiat, kuten esim. että piha on aidattu, leikkivälineet on
turvallisia sisällä ja ulkona jne.
Pari kuvaa:)
Pari kuvaa:)
Laatu on kaveri:)
Ohjauskeskustelu
Tää ohjauskeskustelu oli mun ensimmäinen, joten en oikein
tiennyt mitä siltä pitäis odottaa. Ajajttelin kuitenkin että siellä
varmaan keskustellaan kuinka
päiväkodissa on mennyt ja tietenkin siitä näytöstä ja arvioinnista.
Ohjauskeskustelu on mun mielest tarpeen, ku siitä saa lisää tietoo arvioinnista
ja näytöstä. Ohjauskeskustelu oli
mielestäni juuri sopivalla ajankohdal, koska kaikki työntekijät olivat
tulleet tutuiksi päiväkodissa ja oli hyvin päässyt mukaan päiväkodin
rutiineihin. Ehkä ohjausta tarvittis eniten just ekal tai tokal viikol, mut kyl
kolmosviikko on kans hyvä. Yks ohjauskeskustelu ennen arviointia on hyvä, mun
mielest ei kahta tarttis olla, koska kaikki asiat on käyty jo läpi yhdessä
keskustelussa. Jos sitten kuitenkin tulee jotain kysyttävää, nii ainahan voi
ottaa yhteyttä vaikka sähköpostilla.
Näyttö
Näytön avulla nähdään mitä on oppinut kuuden viikon
aikana ja osaako työskennellä niin kuin oikea työntekijä. Näyttö on hyvä tapa päästä
kunnolla työelämään sisälle, koska näytön aikana on enemmän vastuuta ja pitää
pystyä toimimaan yksin lasten kans. Silloin kun on mun näyttö meinaan
askarrella lasten kanssa ystävänpäivähiiret, jotka lapset itse postittavat
parhaalle kaverille. Mun näytöstä
ollaan sen verran sovittu et milloin mä alotan sen 3-5 pv näytön ja mitä
kaikkea mä pyrin lasten kanssa tekemään. Sitte oon kans kirjannu ylös erilaisia
asioita kuten esimerkiks, että koska annan lapsille sakset, liimat ja kynät. Ja
kuinka paljon enemmän apua 2-3-vuotias lapsi tarvitsee verrattuna
4-6-vuotiaaseen. Näytön aikana pyrin antamaan ohjeet selkeästi ja katsomaan,
että kukin lapsi ymmärtää mitä seuraavaksi tulee tehdä. Näyttöpäivinä pyrin
toimimaan rauhallisesti.
Työrooli
Työroolin oppiminen meinaa
lähinnä sitä et kaikki mitä on teorias opittu pitää osata siirtää käytäntöön
eli työhön. Työroolia ei kuitenkaan opita ihan yhdessä päivässä, koska on
kuitenkin opiskelijan roolissa työpaikas.
Sitoutuminen työs
merkitsee sitä et noudattaa työaikoja ja työpaikan pelisääntöjä, on
oma-aloitteinen, vastuuntuntoinen, innostunut jne. Tarpeentulle on myös tärkeet
olla joustava esim. työaikojen suhteen eli vaihtaa aamuvuoron iltavuoroo tai
päinvastoin.
Eettisten periaatteiden
mukaan on tärkeet muistaa et kaikki aikuset ja lapset on saman arvosii ja heitä
kohdellaan tasapuolisesti oli sit ihonväri, uskonto, rotu, kansallisuus jne.
mikä tahansa.
Opin työtä parhaiten
tekemällä, on helpompi kuitenkin katsoa ensiksi malli suorituksen, kuin
kuunnella tarkasti ohjeita. Mallia katsomalla, voi kysyä vielä tarkentavia
kysymyksiä.
3 kommenttia:
Tekniikka kokeilu sujuu! t. mtu
Harjoittelu on lähtenyt sujumaan hyvin. Tulet toimeen hyvin lasten kanssa. Jatka samaan malliin.
Minna
Hyvä Henna! Hienoo kun oot huomannu, että opiskelijan roolissakin on eroja vakituisen henkilökunnan työrooleihin. Kyllä työrooliin liittyvät seikat avautuvat työkokemuksen karttuessa. Hyvin toit esille myös oman asenteen merkityksen : oma-aloitteisuus ja positiivinen mieli ovat tärkeitä ammatillisuuden ensimerkkejä!
t. mtu
Lähetä kommentti