Henna




  • Mikä on työssäoppimispaikkasi?  Oravametsän päiväkoti
  • Kuka on ohjaava opettajasi?  Minna Leppäharju
  • Mitkä ovat tämän lähipäivän fiilikset ennen to-paikalle menemistä huomenna? Jännittää:)




  •                   Oravametsän päiväkoti (8-9.1.2013)

    Eli nää kaks ekaa päivää on ollu ihan mahtavia:)! Ku tiistaina tulin oravametsän päiväkotiin mut ohjattiin oikeeseen ryhmään, joka on kurret eli sisarusryhmä. Mun ohjaaja alkas sit kierrättää mua ympäri päiväkotia ja kertoen missä on mitä. Lapsilla on siellä monenlaista puuhaa; on leikkihuoneita, askarteluhuoneita, elokuvateatteri, liikuntasali ja jopa allashuone jossa on pieni  uima-allas jossa saa ”räpätä”. Huomaa että tää päiväkoti on aivan upouusi, tekis mieli sanoo että sinne vois muuttaa vaikka asumaan! Päiväkodissa on yhteensä n.120 lasta mukaan lukien eskari ryhmät. Vipinää ja vilskettä kyllä piisaa, kun monta ryhmää on pihalla yhtä aikaa leikkimässä. Silloin sieltä ei meinaa löytää oman ryhmän lapsia, sanoi joku ohjaajista. Kurreissa on yhteensä 22 lasta ja sisaruksia on tällöin 11, iältään 2-6-vuotiaita. Työntekijöitä on yhteensä neljä.Kun olin kierrellyt paikat ja kuulin kaikki tärkeimmät tiedot päiväkodista, lapset alkas tulee pihalta sisälle. Siinä sitte seurattiin et kaikki saa riisuttua. Nää lapset on niin omatoimisia et ne pyytää silloon vaan apua kun tarttee. Riisumisen jälkee päästiin hetkeks aikaa leikkimään ja avattiin päivä; mikä vuosi, mikä vuodenaika, mikä kuukausi, monesko päivä, mikä viikonpäivä ja minkälainen sää. Seuraavaksi olikin jo ruoka-aika, kaksi apulaista lapsista hakee aina yhden ohjaajan kanssa ruoan keittiöstä ja auttavat kattamaan haarukat, veitset, lusikat ja mukit. Ruoan jälkeen mentiinkin jo päiväunille, Kun oltiin herätty päiväunilta päästiin taas leikkimään leluilla ja hetkenpäästä olikin jo välipalan-aika. Välipalan jälkeen leikittiin sisällä ja osaa lapsista tulikin jo vanhemmat hakemaan. Loppujen kanssa lähdettiin vielä ulos leikkimään ja pikku hiljaa lapset vähenivät. Tulin päiväkotiin 9.30 ja pääsin 16.30. samanlainen päivä rytmi oli sitten tänään (9.1.2013) , paitsi, että kun tulin aamulla päiväkotiin jäin lasten kans heti pihalle leikkimään. Sain kuulla lapsilta, että oon ”paras hoitaja ikinä”. Lapsien nimet alkaa pikku hiljaa jäämään muistiin, vaikka lapset muistavat mut paremmin nimeltä, kun mä ne. Kirjekuori sisältöineen on annettu ohjaajalle.












                            Loppuviikko



    Torstai sujui ihan suunnitelmien mukaisesti, oltiin pihallla, leikittii, nukuttiin ja syötiin. Pihalla erehdyin vetämään yhtä lasta pulkassa, niin eiköhän kaikki lapset halunneet vuorollaan kyytiin. Lapset olivat koko ajan kyselemässä, että ”Henna voisiks sä vetää mua pulkalla”. Kyllähän siinä kuuma tuli, kun sai juosta vetäen pulkkaa perässään. Ja olihan meillä synttäritkin päiväkodissa, sai luvan perässä laulaa synttäri lauluja! Siinä sitten vierähtikin torstai päivä. Perjantaina ku olin heränny huomasin et ääni oli melkein kokonaan lähteny, no ei siinä sit mitään puhutaan sit lasten kans vähemmän. Pääsin sit aamulla päiväkotiin ja menin toiseen ryhmään auttamaan lapsia pukemaan ulkovaatteita päälle. Kun ulkovaatteet oli päällä lähdettiin parijonossa luistelemaan Laihian torille. Siinä sit auttelin lapsia laittamaan luistimet jalkaan ja siihen loppuikin mun työt toisessa ryhmässä. Pääsin takaisin päiväkodin pihaan niin eiköhän lapset ollu odottaas pulkka kädes et ” Henna voisiks vetää mua pulkalla”  siihen piti vaan vastata, et ehkä iltapäivällä kun tullaan ulos. Sisälle tultua vähän askarreltiin oravia ja pelailtiin pelejä. Tulihan tänään muumejakin katsottuu, vieläkin soi päässä kun lapset laulaa niitä aloitus- ja lopetus musiikkeja!:)   



                                                           Toka viikko :)


    Tää viikko on alkanu mahtavasti! Tosi kiva nähdä viikonlopun jälkeen lapsia. Nimet on NYT JO opittu ja saan tutustuu uusiin lapsiin joka päivä :) Synttäreitä on taas vietetty ja leikitty vähä lisää. Riitojaki on selvitelty ja kuria pidetty yllä. Välillä saa kuulla surut ja murheet lapsien suusta ja sitte saa lohduttaa. Ihan perus päivärytmi on ollu: on syöty ja nukuttu ja leikitty ja askarreltu. Meillä on ollu erilaisia ’teemapäiviä’ esim lelupäivä, laulupäivä, pelipäivä ym. Päästii liikuntasaliin leikkimään pienempien lasten kans ja sitte toisena päivänä sitoos luistimia. On suunniteltukki jo et koska mentäis luistelemaan ja hiihtämään, mut ei oo viel sopivaa aikaa tullu.
    Maanantaina mä tulin aamuvuoroon ja tiistaina ja keskiviikkona tulin puol kympiks. Torstaina ja perjantain taas aamuvuoroon. Suunnitellaan aina lapsille toimintaa viikko kerrallaa ja kalenteriin merkataan ne joka päivälle. Vanhemmat pääsee siitä sitten itse katsomaa viikon toimintaa.  Ps. ihanaa ruokaa oon saanu syödä! Tänäänki oli pannareita ja kyllä ne maistu lapsille :D Keittäjät suunnittelee aina viidelle viikolle ruokalistan ja sielt sitte katotaa lasten kans mitä huomenna syödää :) 






                                        Toimimisen perusteet


     Päivärytmi on erittäin tärkeä päiväkodeissa,  päivärytmin kautta lapset oppivat päivän järjestyksen siitä mitä tehdään aamulla, mitä aamupäivällä, mitä päivällä ja mitä iltapäivällä. Päivärytmi selkeyttää ja rytmittää päivän asiat lapselle. Kukaan ei pysyisi terveenä, jos valvois yöt, nukkuis päivät, eikä tapais ketään. Päiväkodissa edistetään lasten hyvinvointia rytmittämällä lasten päivät erilaisilla toiminnoilla, joihin kuuluvat ulkoilut, ruokailut, leikki-, musiikki- ja askartelutuokiot jne.
    Lapset on ryhmitelty pieniin 2-4v. ja isoihin 4-6v. lapsiin.  Joskus vielä kun esim. askarteluja tehdään niin tulee eka isot, sitten pienet ja viimeisenä pienimmät, jotka ovat 2-vuotiata ja tarvitsevat vielä vähän enemmän avustusta kuin pienet. Ja tämä on hyvä järjestely, koska isot tarvitsevat haastavampia esim. askarteluja, kuin pienet. Lapsia on hyvä kehua kun mulle esitellään esim. jotain piirustusta, itseluottamusta lapset saa lisää ja lapsesta tuntuu et mähän oon hyvä täs:). Kannattaa kehua lasta aina kuin mahdollista, kaikille tulee hyvä fiilis siitä:). Ulkoilusta vois sanoo et se on tosi tärkeetä! Lapset vain riehuis sisällä ja olis tosi levottomia. Pari kertaa on näin ikävästi päässy  käymään et ei olla päästy ulkoileen,  kun on ollut yli 15 astetta pakkasta. No tällästä tää elämä on, aina ei kaikki suju suunnitelmien mukaisesti. Ulkoillessa lapsi saa liikkua vapaasti tai aikuisen ohjauksessa turvallisessa ympäristös, saa raitista ilmaa, joka lisää ruokahalua ja vireyttä.
    Lasten oppimista tuetaan päiväkodis monin tavoin. Eri ikäisille lapsille suunnitellaan oman ikätasoisia tehtävii ja toimintoja. Pienille lapsille opetetaan päivittäisiä taitoja; syöminen, vessa-asiat, pukeminen ja riisuminen jne. enemmän kuin vanhemmille lapsille, jotka osaa jo hienosti nää asiat. Toimintaympäristönä päiväkoti on turvallinen paikka pienelle lapselle, koska siel pitää ottaa huomioon monet turvallisuuteen liittyvät asiat, kuten esim. että piha on aidattu, leikkivälineet on turvallisia sisällä ja ulkona jne.


    Pari kuvaa:)
















      


                                                                                         Laatu on kaveri:)








     
                                                    Ohjauskeskustelu


    Tää ohjauskeskustelu oli mun ensimmäinen, joten en oikein tiennyt mitä siltä pitäis odottaa. Ajajttelin kuitenkin että siellä varmaan  keskustellaan kuinka päiväkodissa on mennyt ja tietenkin siitä näytöstä ja arvioinnista. Ohjauskeskustelu on mun mielest tarpeen, ku siitä saa lisää tietoo arvioinnista ja näytöstä. Ohjauskeskustelu oli  mielestäni juuri sopivalla ajankohdal, koska kaikki työntekijät olivat tulleet tutuiksi päiväkodissa ja oli hyvin päässyt mukaan päiväkodin rutiineihin. Ehkä ohjausta tarvittis eniten just ekal tai tokal viikol, mut kyl kolmosviikko on kans hyvä. Yks ohjauskeskustelu ennen arviointia on hyvä, mun mielest ei kahta tarttis olla, koska kaikki asiat on käyty jo läpi yhdessä keskustelussa. Jos sitten kuitenkin tulee jotain kysyttävää, nii ainahan voi ottaa yhteyttä vaikka sähköpostilla.













     
                                                            Näyttö

    Näytön avulla nähdään mitä on oppinut kuuden viikon aikana ja osaako työskennellä niin kuin oikea työntekijä. Näyttö on hyvä tapa päästä kunnolla työelämään sisälle, koska näytön aikana on enemmän vastuuta ja pitää pystyä toimimaan yksin lasten kans. Silloin kun on mun näyttö meinaan askarrella lasten kanssa ystävänpäivähiiret, jotka lapset itse postittavat parhaalle kaverille.  Mun näytöstä ollaan sen verran sovittu et milloin mä alotan sen 3-5 pv näytön ja mitä kaikkea mä pyrin lasten kanssa tekemään. Sitte oon kans kirjannu ylös erilaisia asioita kuten esimerkiks, että koska annan lapsille sakset, liimat ja kynät. Ja kuinka paljon enemmän apua 2-3-vuotias lapsi tarvitsee verrattuna 4-6-vuotiaaseen. Näytön aikana pyrin antamaan ohjeet selkeästi ja katsomaan, että kukin lapsi ymmärtää mitä seuraavaksi tulee tehdä. Näyttöpäivinä pyrin toimimaan rauhallisesti.












     
                                                                Työrooli

    Työroolin oppiminen meinaa lähinnä sitä et kaikki mitä on teorias opittu pitää osata siirtää käytäntöön eli työhön. Työroolia ei kuitenkaan opita ihan yhdessä päivässä, koska on kuitenkin opiskelijan roolissa työpaikas.
    Sitoutuminen työs merkitsee sitä et noudattaa työaikoja ja työpaikan pelisääntöjä, on oma-aloitteinen, vastuuntuntoinen, innostunut jne. Tarpeentulle on myös tärkeet olla joustava esim. työaikojen suhteen eli vaihtaa aamuvuoron iltavuoroo tai päinvastoin.
    Eettisten periaatteiden mukaan on tärkeet muistaa et kaikki aikuset ja lapset on saman arvosii ja heitä kohdellaan tasapuolisesti oli sit ihonväri, uskonto, rotu, kansallisuus jne. mikä tahansa.
    Opin työtä parhaiten tekemällä, on helpompi kuitenkin katsoa ensiksi malli suorituksen, kuin kuunnella tarkasti ohjeita. Mallia katsomalla, voi kysyä vielä tarkentavia kysymyksiä.





    3 kommenttia:

    Unknown kirjoitti...

    Tekniikka kokeilu sujuu! t. mtu

    leppaharjuminna kirjoitti...

    Harjoittelu on lähtenyt sujumaan hyvin. Tulet toimeen hyvin lasten kanssa. Jatka samaan malliin.

    Minna

    Unknown kirjoitti...

    Hyvä Henna! Hienoo kun oot huomannu, että opiskelijan roolissakin on eroja vakituisen henkilökunnan työrooleihin. Kyllä työrooliin liittyvät seikat avautuvat työkokemuksen karttuessa. Hyvin toit esille myös oman asenteen merkityksen : oma-aloitteisuus ja positiivinen mieli ovat tärkeitä ammatillisuuden ensimerkkejä!
    t. mtu