Saana

 Lapsilähtöinen toiminta!

 Näin ymmärrän lapsilähtöisen toiminnan:

 Nämä pitää huomioida:

- Vuorovaikutustaidot (osaako lapsi puhua itse )
- Kehitystaso ( pitää ottaa huomioon minkä ikänen lapsi on )
- Mahdolliset vammat jos on ( vammat otettava huomioon esim. liikunnassa )
- Lapsen omatoimisuus ( tekee itse niin paljon kuin pystyy )
- Lapsen herkkyys oppia uutta ( jos lapsi esim harjoittelee kengän nauhan sitomista, siihen annetaan mahdollisuus eikä tehdä lapsen puolesta vaikka se olisi helpompaa ja nopeampaa )
- Kuunnellaan lasta ja hänen ehdotuksia

A)
   Sen tulee näkyä kaikessa arkisissa toiminnoissa mitä lapsen kanssa tehdään, tämä kaikki tulee myös ottaa huomioon kun suunnitellaan toimintaa ja päiväkodin ohjelmaa. Lapsi oppii tekemällä ja kokemalla ja kokemuksia lapsi juuri saa kun hän tekee itse!

B)
    Osaan huomioida lapsia jotka jäävät syrjään eivätkä ota kontaktia muihin lapsiin, pystyn ohjaamaan useampaa lasta kerrallaan, harjoitusta tarvin ärtyneiden lasten kanssa kun oma pinna meinaa palaa. :)
ohjaaja on aina aikuinen joka kantaa vastuun ja pitää tilanteen hallussa.Toimintatuokiota mietin tämän viikon että mitä tekisin! :)



Vuorovaikutus päiväkodissa!

 Vuorovaikutus lasten kanssa on mm. ohjaamista, kannustamista, säännöistä pitämistä, selkeää kieltä, jos on tarvetta asiat selitetään yksinkertaisemmin lapsen ikätason huomioon ottaminen, 'kiellot', ja pyrkii ottamaan kaikki huomioon ettei kukaan jää yksin. Ohjaajilta kyselen jos on tarvetta ja keskustelen paljon. Lapsen vuorovaikutukset ovat mm. kyselemistä jos tarvitsee apua, syliin ottaminen. Eron kyllä huomaa vapaa ajalla ja työ ajalla esim. käytös on asiallinen, kielenkäyttö pitää huomioida vaikka joskus ärsyttäisi, puhetyyli on vähän muodollisempaa ja tietenkin vaitiolovelvollisuus pitää huomioida. Vaikeuksina voivat olla esim. jos lapsella on eri äidinkieli ja myös mielestäni työyhteisön ilmapiiri!
Tavotteeni on tällä viikolla huomioida erästä venäjän kielistä lasta siten että kiinnitän erityistä huomiota siihen että hän ymmärtää mitä puhun ja että minä kuuntelen mitä hän yrittää sanoa. Yritän rohkaista häntä olemaan muiden kanssa koska hän vetäytyy helposti syrjään yksikseen. :)


 Niiin... Nyt on ekat päivät takana ja tosi nopeesti on menny aika! Meno hippulaan jännitti vähän mutta ei niin paljon, koska lasten kanssa on oltu aikasemminkin tekemisissä! Tosi ilosesti otettiin vastaan ja siitäkin jäi hyvä fiilis! Lapset ujostelivat hetken mutta ei kestänyt kauaa kun syliin hypittiin vuoronperään. :) Ekana päivänä yritin opetella jo vähän lasten nimiä sekä henkilökunnan ja myös  niiden tapoja. Yhdessä mennään joka aamu läpi mitä tehdään ja kuvat niistä taululle, joten sielä mennään aika paljon suunnitelmien mukaan. Lapset osaavat aika paljon jo kaikenlaista että apua ei tarvitse paljon ehkä enimmäkseen vetoketjut, lapaset haalarin päälle ja pultut kenkien päälle! :) Päivärytmi menee yleensä näin: kun tullaan pestään kädet ja saa mennä leikkimään, n. klo 7.45-8 on aamupala ja sitten taas leikitään. sitten joskus 9.30 on aamupiiri missä joskus lauletaan ja katotaan mikä päivä, kuukausi ja vuosi, ketkä on paikalla yms... Sitten mennään ulos n. 10 ja sisälle tulllaan 10.45-11.00 ja sitten on ruoka. Ruoan jälkeen mennään lepäileen ja sen jälkeen saa leikkiä hetken jos kerkee. N. klo 13.30- 14.00 on välipala ja sitten leikitään ja mennään iltapäivällä ulos loppupäiväksi! Mun työajat vaihtelevat aika paljon. Joskus menen 7.00 mutta yleensä menen 7.30, 8.00, 8.30 ja 9.00. Hippulassa on 17 lasta ja 4 aikuista. Hippulassa siivotaan ja mopataan joka päivä, tuuletetaan ja lapset siivoo jälkensä, elikkä se on ihan siisti paikka! Lasten kanssa on ihana olla tykkään niin kovaa! Sielä saa koko ajan leikkiä ja olla touhuissa mukana :) Eka päivä oli 9.00-16.00 ja toka päivä oli  8.30-16.30. Aamulla kun herää ja vaikka ois kuinka väsy niin ku hippulaan pääsee niin pian väsymyskin unohtuu kun saa sielä touhuta ja leikkiä! :) Tosi kiva paikka! Ja nyt tuli joku uus suunnitelma paperi ja mitä tehdään seuraavat viikot, elikkä tiedossa on askartelua, luistelua ja ehkä jopa hiihtoa, leipomista ja eskaritehtäviä pienissä ryhmissä ja sit oli laulutuokioita! Tässä nyt tää mitä tuli mieleen !! :D

4 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Ok: tekniikan tsekkaus ok! t. mtu

Unknown kirjoitti...

Kiva saana, että sunkin työssäoppimisen aloituksesta jäi hyvä kokemus! Oot ehtiny itseasiassa opetella just oikeita näytönarviointikohteitakin,kun kerroit, millainen on päiväkodin päivärytmi. Suunnitelmallinen työskentely on siis mm. juuri tuota. Lasten kanssa tutustuu helposti, kun on oma itsensä. lapset huomaavat kyllä aidon läsnäolosi. Tutustumiselle ja työpaikkaan perehtymiselle on annettava itselle aikaa: kaikkea ei tarvitse muistaa heti!
Kivasti kirjoitettu juttu!
t. mtu

Unknown kirjoitti...

Juttusi vuorovaikutuksesta oli osuva! Kuvailit hyvin myös ammatillisen ja vapaa-ajan viestimisen eroa. Ja työyhteisön ilmapiirillä on ilmanmuuta vaikutusta vuorovaikutuksen tapaan. Tavoitteesi viikolle on ok. Jatka vain.
t. mirja

Unknown kirjoitti...

Hei Saana!
Käsityksesi lapsilähtöisestä toiminnasta on selkeä! Kirjoitat myös aika yleisestä opiskelijoiden huomiosta: että vuorovaikutus tulee olla rauhallista, vaikka oma tunnetila ei olisikaan aina: tuo on ammatillisen kasvamisen ydintä! Ryhmän kanssa toimiessa on hienoa, että huomioit myös hiljaisemmat lapset ja kannustat yhteiseen osallistumiseen: sitähän päiväkotikasvatus on. yhteisöllisyyteen ohjaamista lapsen yksilöllisin ominaisuuksin! Oothan miettinyt Vasua:kin jo? Sun kanssa me tavataan ohjauskeskustelussa torstaina. Näytönarviointikohteet (16s.) mukaan! t. mirja