Karoliina

Testi-tehtävä 7. 1.

  • Mikä on työssäoppimispaikkasi?
           Isolahden päiväkoti.
  • Kuka on ohjaava opettajasi?
           Kaija Viinikka.
  • Mitkä ovat tämän lähipäivän fiilikset ennen to-paikalle menemistä huomenna?
           Ihan jees.


Oppimistehtävä 1


Kun kävelin bussipysäkiltä Isolahden päiväkotiin, niin huomasin, että minua jännitti aika paljon ja katsoin useasti kelloa, etten mene aivan liian aikaisin. Painoin ovikelloa ja sieltä tultiin avaamaan. Aluksi nainen katsoi minua hieman hämillään, kunnes esittelin itseni. Kaikki viisi työntekijää ottivat minut hyvin omalla tavallaan vastaan.
Eskarilaiset ottivat minut myös mukavasti vastaan, muutama hiljaisempi ensimmäisinä päivinä ei oikein mitään puhunut, mutta parin päivän päästä juttua riittikin. Yhden tytön veljen tunsin, niin tämä tyttö juttelikin minulle todella paljon, vaikka muut väittivät häntä erittäin ujoksi. Kaikki lapset ovat siis ihania yksilöitä, vaikka ryhmä onkin aika villi. Päiväkodin eskariryhmän tilat näyttivät mielestäni ensisilmäyksellä hieman ankeilta, mutta käytännöllisiltä. Ensimmäinen ja toinen päivä menivät suurimmaksi osaksi tutustumiseen päiväkodin lapsiin, sääntöihin sekä tapoihin, kun kukaan niitä ei minulle oikeastaan kertonut. Ensimmäisinä päivinä opin sen, että jokaisessa paikassa on omat sääntönsä, jotka saattavat joistakin tuntua hieman oudoilta, mutta siihen täytyy vain tottua.
















2. Oppimistehtävä



Olen vuorovaikuttanut heidän kanssaan esim. kuuntelemalla heitä, keskustelemalla heidän kanssaan ja antamalla ohjeita heille, sekä myös koskettamalla, esim. ottamalla syliin ja silittänyt heitä. Olen huomannut heidän eleistä/ilmeistään/käytöksestään, millä tuulella he ovat, tai jos heillä on jotain asiaa, mitä he eivät rohkene kertomaan, silloin olen rohkaissut ja kannustanut heitä kertomaan asiansa. Olen vuorovaikuttanut heille myös laulun, leikin ja sadun avulla. Työtovereiden kanssa olen vuorovaikuttanut kuuntelemalla heidän keskustelujaan lapsista ja osallistumalla keskusteluihin mukaan. Lapset vuorovaikuttavat keskenään puhumalla, leikkiessään, kuuntelemalla toisiaan ja keskustellen vuorokeskusteluja. He voivat myös erilaisin käsimerkein ja ilmeillään vuorovaikuttaa keskenään. Esim. päiväkodista lähtiessään heiluttamalla toisilleen ja hymyilemällä tullessaan aamulla päiväkotiin. Huomaan, että olen päiväkodissa malliesimerkki lapsille, joten käytän ystävällistä, kohteliasta ja asiallista hyvää suomenkieltä, sekä tarvittaessa selkokieltä ja kädestäpitäen auttaen. Vapaa-ajalla puhun puhekieltä kavereideni kanssa, vuorovaikutus on silloin rennompaa. Vuorovaikutustilanteissa vaikeuksia voisi olla se, että ei ole yhteistä kieltä tai on hankaluuksia puheen ymmärtämisessä/tuottamisessa. Myös kuurous ja sokeus vaikeuttaa vuorovaikutusta. Ristiriitainen viestintä myös vaikeuttaa vuorovaikutusta, esim. vanhempi kieltää lasta samanaikaisesti hymyillen.


3. Oppimistehtävä


Eskarissa, jossa olen työssäoppimassa lapsilähtöinen toiminta näkyy hoitajien suunnittelussa. He suunnittelevat tarkasti asiat, mitä tehdään jokaisen lapsen kannalta. Itse suunnittelen  lapsilähtöistä toimintaa miettien lasten tasot, muutamat maahanmuuttajat, erityisapua tarvitsevat lapset jne. heidän kannalta, kuten myös muidenkin.
Omista taidoistani olen kokenut, että siitä on saattanut olla apua, kun oma äitini oli perhepäivähoitaja. Olen oppinut äidiltäni paljon. Kuten päiväkodissakin sanottiin, niin olen omatoiminen ja ohjaus tuntuu jotenkin luontevalta. Tarvitsen uskallusta kumminkin mennä juttelemaan lasten vanhempien kanssa päiväkodissa, se tuntuu jotenkin 'pelottavalta'.
Ohjaajan rooliin kuuluu mielestäni olla tarpeen vaatiessa hieman ankara, mutta samaan aikaan mukava, että lapset ei pelkää, koska silloin lapset eivät uskalla tulla kertomaan jotain asiaa, joka heitä vaivaa. En osaa selittää. Sekä tietenkin, että ottaa kaikki lapset tasa-arvosina huomioon. 
Toimintatuokiosta olemme puhunut ohjaajani kanssa. Käytän hyödyksi siinä musiikillisia taitojani.




4. Oppimistehtävä



Tavoitteeni menneellä viikolla oli: Otan jokaisen lapsen yksilönä huomioon ja huomioin myös  päivittäin jokaisen lapsen.
Päiväkodissa päivärytmi on tärkeä, koska lapsien on hyvä tietää, mitä seuraavaksi on luvassa ja se saattaa tuoda turvallisuuden tunnettakin. Lapset ovat ryhmitelty vissiinkin tason mukaan, ja niin, että villeimmät eivät ole samassa ryhmässä. Oppimista tuetaan varmaankin jokaisen hlökohtaisella vasulla. Luulisin, että päiväkodissa ulkoillaan siksi, että raitis ilma tekee hyvää lapsille, eikä he "villiinny" niin kuin kävisi, jos olisi koko päivän sisällä. Hiihto/luistelu on myös hyväksi niin kuin liikunta yleensäkin jokaiselle ihmiselle, koska se tukee hyvinvointia, sekä sen opettelu on hyvä tulevaisuutta varten. :D



5. Oppimistehtävä


Ohjauskeskustelun jälkeen tuli helpottunut olo, sillä odotin siltä erilaisia kysymyksiä, mihin en osaisi vastata. Mielestäni ohjauskeskustelu on hieman turha... En tiedä miksi, mutta en keksi mitään hyvää syytä, miksi se pitäisi pitää. :D Tai onhan se kiva kuulla palautetta, mutta silti... jokaisella mielipiteensä.
Hyvää ohjausta olisi selittää selkokielellä tärkeimmät asiat. Ajoitus on kumminkin ihan ok, ehkä voisi olla toisella viikolla ? Ohjauskeskustelua tarvitsee mielestäni eniten alussa, koska silloin on hukassa. Yksi kerta ohjauskeskustelua myös riittää. Omaa oppimista on aina hankala itse arvioida. 

6. Oppimistehtävä


Ammattiosaamisen näytön ymmärrän koulussa oppimani tietojen ja taitojen näyttämisellä käytännössä. Saan harjoitella käytännössä taitoja, jota olen koulussa oppinut. Siihen kuuluu myös yrittämistä ja erehtymistä. Se järjestetään siksi, että on mahdollisuus näyttää käytännössä, mitä on oppinut ja osaa. Näyttöpäiväni ovat 11.2.-13.2. ja teen erilaisia tehtäviä mm. askarteluja, leipomista ja poikkihuiluakin soitan. Olen valmistellut harjoittelemalla huilukappaleita, miettinyt askartelut alusta ja mallit tehnyt tarvittaessa jne. Näyttöpäivinä toimin niin ahkerasti ja toimeliaasti kuin mahdollista. Näyttöasioissa ei mietitytä oikein mikään, olen saanut tarkat selostukset siitä ja olemme miettinyt yhdessä työpaikalla sen ohjaavan lastenhoitajan kanssa. 

7. Oppimistehtävä


Työroolin oppiminen tarkoittaa mielestäni sitä, että oppii käyttäytymään päiväkodin sääntöjen ja tapojen mukaan. Olen lapsille aikuisen malli ja näytän hyvää esimerkkiä omalla käytökselläni.  Siihen kuuluu myös turvallisten rajojen asettaminen ja niistä kiinnipitäminen, sekä näytän myös lapsille sen, että välitän heistä. Työrooli ilmenee myös suhteessa lasten vanhempiin. Haluan yrittää luoda lasten vanhempien kanssa luottamukselliset välit, niin että lapsia koskevista asioista on helppo keskustella. En luo kaverisuhdetta tai -roolia, lasten vanhempiin. Työrooli ilmenee myös työkavereiden keskuudessa. Haluan, että välit työkavereihin ovat asialliset ja ystävälliset. Haluan luottaa työkavereihini ja tehdä heidän kanssaan hyvää yhteistyötä, haluan myös itse olla vastuullinen ja sitoutua työhön. Tiedän myös, että työhön kuuluu vaitiolovelvollisuus. Sitoutuminen työssä on sitä, että noudattaa työaikoja ja sääntöjä. Haluan edesauttaa ja pitää yllä hyvää työilmapiiriä ja hyvää käytöstä. Kunnioitan ja arvostan työkavereitani ja heidän ammattitaitoa. Mielestäni työn tekeminen edellyttää lähihoitajan eettisiä periaatteita;
Ihmisarvon kunnioittaminen ja ihmistä arvostava kohtaaminen, eli kunnioitan lasta yksilönä ja kohtelen ja puhun heille ystävällisesti.
Itsemääräämis oikeus, annan lapselle valinnan mahdollisuuden häntä itseään koskevista asioissa, esim. kysyn lapselta, kumman askartelun hän haluaa valita.
Oikeudenmukaisuus, otan lapsen edun ja oikeuden huomioon lasta koskevissa asioissa, esim. jos lapsella, on liian pienet kengät, niin otan asian puheeksi työryhmässä tai lapsen vanhempien kanssa.
Tasa-arvo, Kohtelen lapsia tasapuolisesti ihonväriin, uskontoon tai yhteiskunnalliseen asemaan katsomatta.
Vastuullisuus, vastuullisuuteen kuuluu vaitiolovelvollisuus, sekä hoidan lasta yhteisymmärryksessä hänen kanssaan esim. En pakota lasta ruokailussa syömään, mutta voin suostutella häntä maistamaan erilaisia ruokia.
Työyhteistö ja yhteiskunta, Haluan toimia työyhteisössä ajatellen lasten parasta, sekä itse edistää omalta osaltani hyvää työilmapiiriä.
Opin työtä parhaiten katsomalla, jonka jälkeen olen saanut kokeilla.




















7 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Tekniikka kokeilu ok! t. mtu

Unknown kirjoitti...

Hei, Karoliina!

Minäkin opettelen tekniikkaa, katsotaan, meneekö kommentti sinulle vai Mirjalle.

Toivottavasti fiilikset yhä ihan jees!

terv. Kaija

Unknown kirjoitti...

Hei!

Kiitokset ensimmäisten tunnelmien välittämisestä. Soitin äsken työpaikalle, mutta valitettavasti minulla oli aikaa vain sopia tapaaminen ensi viikon tiistaille, 22.1. kello 8.30. Saadaan silloin jutella tarkemmin. Toivottavasti olet miettinyt itsellesi jonkun tavoitteen tälle viikolle. Kun tavoite löytyy myös ammattiosaamisen näytön kriteereistä (se paksu paperipinkka)on ohjaajan helpompi arvioida osaamistasi näyttöpäivien aikana. Mutta käydän nekin kuviot läpi tiistaina. Kiva, kun olette erilaisissa paikoissa. Toistenne tekstejä lukiessa saatte kuvaa monelaisista paikoista, joissa lapsia hoidetaan. Kuulin, että olet ollut omatoiminen, myös kysymässä, mitä voisit tehdä. Se on hienoa. Tekemällä, osallistumalla ja kysymällä opit varmasti parhaiten.

Nähdään ensi viikolla!

terv. Kaija

Unknown kirjoitti...

Hei!

Hyviä pohdintoja yksilöllisyydestä ja käytännönlähöinen tavoite viikolle. Nämä pohdintasi helpottavat ammattiosaamisen näytössä. Juuri tällaisista asioista on kysymys. Tekemisestä ja toimimisesta lasten kanssa suunnitellisesti niin, että osaat myös perustella tekemisesi. Nähdään.

Kaija

Unknown kirjoitti...

Hei!

Mitä vaikeita sanoja tehtävässä on? Voisinko auttaa? Meillähän on torstaina jo arviointi, olisi hyvä, jos saisit mietittyä tätäkin tehtävää.

Kaija

Unknown kirjoitti...

Hei!

Helppo tulla arviointiin kun olen lukenut tehtäväsi. Viimeinenkin kirjoitus avasi paljon osaamistasi!
Kiva kuulla lisää huomenna. Nähdään!

Kaija

Unknown kirjoitti...

Hei karoliina! Osuvasti ilmaistu, kun kirjoitit .."ohjausta tarvitsee alussa, kun on hukassa". Hyvä, kun sanot suoraan. Kun osaa kertoa(=vuorovaikuttaa) kaikenlaisista tuntemuksista ja pohdinnoista , saa helpommin apua ja ohjausta.
Juttusi työroolista oli todella kattava ja laajasti mietitty. Huomautus, ettei lasten kanssa ole syytä ryhtyä "kaverirooliin" on selkeästi vastuullisen opiskelijan kuvailemaa. Työroolin "ottaminen" ei ole helppoa, mutta sekin kasvaa kokemuksen myötä.
t.mtu