Johanna


                       Ammattiosaamisen näyttö!
mun mielestä ammattiosaamisen näyttö pidetää siks, että näkee mitä on oppinut sielä päiväkodissa ja miten itse osaa suunnitella jonkun hetken:D Olemme puhuneet ohjaajani kanssa vähä mitä voisin tehä ja koska, mutta päiviä ei ole vielä päätetty, koska ei olla voitu puhuu siitä viikkoon, koska oon ollu sairaslomalla. En ole tehnyt vielä mitään valmisteluita paitsi päässäni miettiny mitä teen ja miten :D. Kun on näyttöpäivät niin oon varmaan aika samanlainen kuin nyt, paitsi et menen ehkä enemmän lasten kanssa ja tällee. Näyttöasiassa ei mietitytä mikään tällä hetkellä :) Harmi ku en oo ottanu mitään kuvia sieltä nii tää teksti voi olla vähä tylsää :/

                        Ohjauskeskustelu 24.1
Ohjauskeskustelu oli minun mielestä tarpeellinen ja siinä sain lisää tietoa näytöstä yms. Kuvittelin keskustelun olevan oikeastaan juuri tuollainen kuin se oli. Ohjauskeskustelu on mun mielestä tarpeen, koska siinä ohjaava opettaja saa nähdä paikan ja kysellä kaikkea ja työssäoppimisen ohjaaja saa kysyä myös jos on jotain kysyttävää ja minäkin pystyin kysymään asioita mitä oli tullut mieleen. Minun mielestä ei ole mitään kehitettävää ohjaajalla. Ohjauksen ajoitus oli hyvä, koska lapset olivat nukkumassa niin ei pitänyt vahtia heitä. Opiskelijoiden pitäisi saada ohjausta minun mielestäni 1 viikolla tai 2 viikolla, koska silloin on vielä hakusessa kaikki jutut. Ohjauskeskustelu on mielestäni riittävä ennen arviointikeskustelua koska siinä saa tietoa arvioinnista ym. Mun mielestä on aika helppoa arvioida itse omaa oppimistaan koska siinä tietää itse että mitä on oppinut ja mitä ei.
            Ja vielä tästä viikosta: Oon tullu nyt joka päivä tällä viikolla töihin 07:30, että ehdin bussiin joka on teeriniemellä n. 14:35. Lapsia ei ole ollut nyt niin paljoa hoidossa ja tänään oli vain 4 lasta. Tänään sain myös olla yksin lasten kanssa pelkein 2h, koska muut pitivät palaverin. Se oli ihan kivaa ku oli vähä lapsia ja sai kattoo ku ne leikki :D Huomaa että lapset ovat ottaneet minut aikuisena vastaan,koska he tulevat jutteleen ja leikkimään paljon enemmän minun kanssani kuin ensimmäisellä viikolla:) joskus he aina tulevat halaamaanki kun olen lähdössä:P Vielä yks päivä ja sit viikoloppu! jess moi:)


                       Tavotteita & perusteita
Päiväkodissa on tietty päivärytmi siksi, että lapset oppivat noudattamaan aikatauluja ja että he tietävät mitä tapahtuu seuraavaksi. Päiväkodissa edistetään hyvinvointia siten että opetellaan käytöstapoja jne.oppimista tuetaan kehumalla ja opettamalla. Toimintaympäristöllä tuetaan taas lapsen toimintaa siten että tehdään siitä kodikas eikä jonku vankilan tapainen, ja paljon kuvia jne. Päiväkodissa ulkoillaan siks että lapset saisivat juoksennella ja leikkiä ja että he saisivat raikasta ulkoilmaa.

                          Lapsilähtöinen toiminta
Lapsilähtöinen toiminta pitää suunnitella lapsen tarpeiden mukaan ja että miten lapsi on kehittynyt. Minusta mun oma ohjaus sujuu hyvin ja rooliin kuuluu se, että kaikki lapset saavat esim. puheenvuoron. olen miettinyt jo hieman omaa toimintatuokiota ja otan jonkun helpon jutun jota kaikki osaavat tehdä.


                          Ensimmäiset 2 vkoa

Eli mulla katos kaikki kirjotukset et tiivistän ne tähä yyli lyhkäsesti. Kun alotin niin mua ei jännittäny nii paljoa kun kuvittelin ja kaikki otti mut hyvin vastaan ja lapset tykkäävät musta tosi paljo. Päivärytmi on joka päivä sama ja mutta aina ei tietenkää tehdä samoja asioita, joskus askarrellaa ja joskus lauletaa ja leikitään. Vuorovaikutus: lapset ovat sosiaalisia ja he tulevat kyllä juttelee ja haluavat leikkiä kanssani ja osaan myös kuunnella heitä ja puhua heidän kanssa. Aikuisten kanssaki on helppo puhua jne. Tokalla viikolla olin jo tottunu päivärytmiin ja muistin lasten nimet ja talon säännöt.

7 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Tekniikan kokeilu ok! t. mtu

Unknown kirjoitti...

Hienoo, että sullakin alkoi rullata heti lasten kanssa! Lapset ovat avoimia ja uteliaita "työkavereita": heiltä saat suoria kysymyksiä ja kommentteja, mutta välitöntä luottamusta, jos asettuu heti aikuisen rooliin ja lastenhoidon tehtävään. Rohkeasti mukaan vain! t. mtu

Unknown kirjoitti...

Hei, Johanna!

Kiitos perusteellisesta kuvauksesta päiväkodista ja ensimmäisistä päivistä. Mielenkiintoista, että olette tavallisessa huoneistossa. Poikkeaako arkenne paljon päiväkotirakennuksessa sijaitsevien ryhmien touhuista? Laitatteko itse ruokaa vai tuleeko se päiväkodilta. Entä siivous? Mietin, miten paikka eroaa taas perhepäivähoidosta, jossa kaikki tehdään itse ja kodinhuoltojuttuja on enemmän kuin päiväkodissa. Kiva, että lapset ovat huomanneet sinut. Uudet mukavat aikuiset ovat aina tervetulleita. Heillä on usein aikaa enemmän touhuta ja tutustua. Tekemiseen mukaan menemällä lapsiin tutustuukin paremmin ja saa hyviä keskusteluja
aikaiseksi.Pieniä ovat asiakkaasi, opit paljon perushoidosta! Oletko jo saanut harjoitella vaipanvaihtoa?
Sain Mirjalta ohjaajasi nimen, ensi viikolla soittelen ja sovin tapaamisia työpaikoille lähinnä kolmannelle työssäoppimisen viikolle.
Hyvää viikonloppua,
Kaija

Unknown kirjoitti...

Rytmi on samantapainen kuin päiväkodissa ja ruoka haetaan sieltä päiväkodista kun lapset ovat ulkona, ja menin mukaan perjantaina. ja kun lapset menevät nukkumaan niin joku aikuisista siivoaa lattiat ym. paikat. Olen saanut vaihtaa yhdelle tytölle vaipan eikä se ole vaikeaa:)

Unknown kirjoitti...

Hei!

Kiitos ajatuksistasi. Voit vielä miettiä päivärytmin merkitystä: sanot:
"että lapset oppivat noudattamaan aikatauluja ja että he tietävät mitä tapahtuu seuraavaksi". Mieti vielä, miksi tämä on tärkeää. Voit käydä kurkkimassa muitakin keskusteluja, saat sieltä vinkkejä.

Olet huomannut työvälineenä keskustelun ja kannustamisen. Samoin tilojen viihtyisyys on hyvä havainto, se on sitä esteettisyyttä, josta arviointikriteereissä puhutaan.

Voit miettiä, oppiiko, kasvaako, kehittyykö ulkoilemalla jotkut taidot? Tarjoaako ulkoilma erilaisia toimintamahdollisuuksia?

Hienoa, että olet uskaltanut olla mukana toiminnassa, siinä harjaantuu parhaiten. Hyvä, että huomioit kaikkia lapsia tasapuolisesti. Näkymisiin tänään jo.

terv. Kaija

Unknown kirjoitti...

Hei!

Kiitos kommenteistasi ohjauskeskusteluun. Mirjalla oli hyvä vkotehtävä. Annatte tärkeää palautetta ohjaajille. Nämä ovat näitä oppimisen paikkoja meille opettajillekin.Toivottavasti pääset pian takaisin "kentälle", kuulin Mirjalta, että olet muutaman
päivän kotosalla.

terv. Kaija

Unknown kirjoitti...

Hei!

Toivottavasti olet jo kunnossa. Meillä on ollut yleissääntönä, että enintään kolme päivää voi olla todistuksella pois, ellei se haittaa tavoitteiden saavuttamista. Siitä sinun täytyy jutella vielä ohjaajasi kanssa. Mikäli poissaolopäiviä on enemmän nekin yleensä korvataan samassa paikassa. Korvaaminen onkin tarvittaessa helppoa nyt kun viikolla 8 on erityisohjelmaa. Ilmoita, jos haluat siirtää näyttöpäiviä tai arviointikeskustelua, jos tuntuu siltä, että näyttöviikko tulee liian pian kun olet ollut pois. Muuten pidetään arviointikeskusteluaika paikallaan viikolla 8 maanantaina kello 8.00 täällä koululla ja voidaan silloin sopia tarvittavista korvaavista työssäoppimsien päivistäkin jos se on tarpeellista. Voi hyvin, tälläkin viikolla!

terv. Kaija