Noora

 Oon ihan pihalla mut kirjootin nyt jotain (16. 1. 2013.)


Eli niin mun to-paikka on Vaasan Keskuskoulu ja olen siellä klo 9-12 koulun puolella
ja sitten 12-16 iltapv kerho kotipesässä.
Eli joo on mennyt hyvin ja tykkään todella paljon olla siellä ja opettajat / ohjaajat ovat mukavia. Nyt viimeviikolla ja tällä viikolla olen yrittänyt opettaa 6lk matikkaa & äidinkieltä jota en itsekkään osaa mutta se hyvä puoli siinä on että oon itsekkin oppinut niitä!
Ja sitten olen pitänyt tunteja myös eka ja toka luokkalaisille ja se on ollut mukavaa kun olen heille
osannut opettaa. Lapset (myös kuudesluokkalaiset) suhtautuvat muhun niinkuin aikuiseen ja se on mun
mielestä aika huvittavaa, ehkä mä sitte oon edes vähän vaikutusvaltainen... Opettajatkin suhtautuu
muhun niinkuin vertaiseensa ja se on mun mielestä tosi hyvä koska mähän olen siellä töissä.
Iltapv kerho Kotipesässä mut otettiin myös hyvin vastaan ja ensin esittelin itseni lapsille ja he esittäytyivät
mulle ja sitten kävin säännöt läpi ohjaajani kanssa ja sitten pääsinkin heti lasten kanssa touhuamaan.
Olen saanut pelata muistipelejä kyllästymiseen saakka ja olen leikkinyt muutenkin paljon heidän kanssaan.
Olen joutunut komentamaankin aika paljon joitain heistä mutta hyvin he kyllä uskovat jos käskee lopettaa
pelleilyn.
Mutta joo siinä nyt oli tää eka. Kirjoitan kohta lisää ku hoksaan tän jutun :D





Toisen viikon tapahtumia

Nojoo toinen viikko menny kans ihan mukavasti ja oon edelleenkin sitä mieltä että toi on mun paikka!
Oon ollu paljon oma-aloitteiseempi kuin ekalla viikolla ja lapset huomaa että mussa on vaikutusvaltaa
enemmän ja tottelevat mua siinä missä muitakin aikuisia. 
   Koulun puolella olen itsekkin oppinut kuudesluokkalaisten matikkaa & äikkää ja olen onneksi osannut
nyt opettaa heitä. On vähän pitänyt iltaisin opetella niitä juttuja... Mutta hyvin on mennyt ja opettajakin
on antanut ymmärtää että on tyytyväinen mun työhön ja apu on ollut tarpeen. 
   Nyt maanantaina aloitan uudessa luokassa koska mun piti olla vaan nämä kaksi viikkoa tuossa luokassa
missä nyt oon ollut ja nyt loput neljä viikkoa siinä luokassa minne nyt maanantaina menen. Jännittää vähän
mutta se helpottaa että oon ehtinyt tutustua tuohon kouluun ja tiedän edes sen minne mun pitää aamulla
mennä.
   Oon jo vähän miettinyt toimintatuokiota, ajattelin ensin pitää leikin ja sitten askartelisin lasten kanssa
sellaisen jutun siihen leikkiin liittyen (en osaa paremmin selittää).


Oppimistehtävä 2.

   A)  Vuorovaikutus: Vuorovaikutus on ihmisten välinen vaikutus-suhde, jossa kummatkin vaikuttavat
toiseen ja tekevät yhteistyötä ja kuuntelevat mitä asiaa toisella on


   Lasten kanssa olen kokenut vuorovaikutusta esimerkiksi pelatessamme joitain lautapelejä,
ja koulun puolella siinä kun olemme yhdessä yrittäneet opetella vaikka jonkun laskun tai 
kirjoittamaan / tavuttamaan vaikean sanan ja olemme keskustelleet ja miettineet yhdessä
oikeaa vastausta.
   Muiden ohjaajien kanssa olen kokenut vuorovaikutusta kun yhdessä yritimme saada
lasta rauhoittumaan. Kaikki me toimimme samalla linjalla tapauksessa ja sillä saimme
lapset rauhoittumaan. Ja kun joka perjantai suunnitellaan seuraavan viikon ohjelmaa
niin siinä kyllä on tarvittu vuorovaikutustaitoja!
   Huomaan itsessäni vapaa-ajan ja ammatillisen vuorovaikutusten välillä sen eron että
töissä olen paljon ammatillisempi ja pitää kuitenkin vähän varoa mitä sanoo, kun taas
vapaa-ajalla pitäisi ehkä enemmän ajatella ennen kuin avaa suunsa.

B)  No tämä tehtävä on periaatteessa turha enää tehdä mutta asetin itselleni silloin silti
tavoitteita ja ne olivat: Aion olla oma-aloitteisempi lasten kanssa leikkimisessä (siinä onnistuin),
Toinen tavoite: Aion opetella asiat itse perusteellisesti ennen kuin opetan niitä oppilaille (siinäkin
onnistuin!)







Oppimistehtävä 3.

LAPSILÄHTÖINEN TOIMINTA

A) Tuolla iltapäiväkerhossa läpsilähtöinen toiminta näkyy kun annamme lapsille ainakin
kerran viikossa päivän kun he saavat tehdä mitä haluavat ja melkein aina kaikki lapset
keksivät itselleen tekemistä josta pitävät. Joskus kyllä täytyy ehdottaa joillekkin 
lapsille jotain tekemistä jos he eivät itse keksi mitään.
   Koulun puolella lapsilähtöistä toimintaa toteutamme esimerkiksi lukutunteja jolloin
kaikki oppilaat saavat lukea valitsemaansa kirjaa sen tunninajan. Kuviksen tunneilla
tehtävä piirrustus/maalaus/askartelu on suunniteltu niiin että sen ikäiset osaavat sen
tehdä (mutta ei kuitenkaan liian helppo) ja että sekä tytöt että pojat siitä innostuisivat.
   Me edesautamme lapsilähtöistä toimintaa siten että joka perjantai suunnittelemme
lapsille seuraavalle viikolle toimintaa iltapäiväkerhossa. Tällä viikolla olimme pulkka-
mäessä ja yhtenä päivänä oli pelipäivä jolloin kaikki pelasivat haluamaansa lautapeliä
haluamansa kaverin kanssa. Olemme myös pitäneet askartelupäiviä jolloin olemme
tehneet seinällle ison talvimaiseman jonne kaikki lapset saivat askarrella mitä
halusivat kunhan se vain liittyi talveen.

B) Olen tyytyväinen omiin ohjaustaitoihini, uskallan komentaa lapsia ja huomauttaa
heille aina jos tekevät virheitä mutta nyt musta tuntuu siltä etten oikein osaa enää
puhua normaalisti lapsille kun olen joutunut heitä niin paljon komentamaan. Kyllä
mä niille silti puhun kiltisti kun pelaan heidän kanssa mutta en muista/ osaa enää
aina kehua heitä kun he tekevät jotain oikein tai ovat nätisti. 
   Koulun puolella olen vähän ujompi mutta autan lapsia ja kehun heitä ja pidän heille
kuria mutta en meinaa heitä saada kuriin.
   Ohjaajan rooliin kuuluu rajojen asettaminen, olla turvallinen aikuinen lapselle, kehua
lapsia kun he oppivat jotain uutta. Rooliin kuuluu yös että noudattaa itse sääntöjä, 
lähihoitajan eettisiäperiaatteita ja vaitiolovelvollisuutta. Ohjaajan täytyy muistaa
päivä rutiinit ja tietää kuinka kukin lapsi tulisi kohdata.
   
Toimintatuokio ahdistaa koska en ole keksinyt vielä mitään hyvää ideaa ja tuntuu että
aika loppuu kesken!!







Oppimistehtävä 4. Toimimisen perusteet

   Tuolla koulussa on tietty päivarytmi koska oppilaiden täytyy opiskella kaikkia oppiaineita
tietty määrä. Ruokailu heillä on siksi samaan aikaan että he oppivat oikeaan ruokailurytmiin.
   Iltapäiväkerhon rytmi on: Ensin leikitään jonkun aikaa, sitten mennään pihalle ja sieltä suoraan
ruokalaan välipalalle. Sitten on musiikkihetki jonka jälkeen satuhetki ja sitten on joko ohjattua
toimintaa tai vapaata leikki aikaa.
   Iltapäiväkerhossa on tietty rytmi että lapset näkevät minkälaista on normaali arki ja tottuvat
siihen. Tietävät esimerkiksi että koska on normaalisti ruoka-aika.
   Koulussa edistetään hyvinvointia siten että järjestetään kouluterveydenhoitoa, tarjotaan
terveellistä ruokaa ja puututaan koulukiusaamiseen ja ennaltaehkäistään sitä esim. kivakoulu-
järjestelyllä.
   Iltapäiväkerhossa hyvinvointia edistetään puuttumalla kiusaamiseen, olemalla turvallinen 
aikuinen, säännöllisillä päivärytmeillä ja autamalla jos lapsella on jokin hätänä.
   Koulussa lapset on ryhmitelty pääosin iän mukaan. on myös sellaisia lapsia jotka
ovat jääneet luokalle ja sekin on tehty sen takia että lapsi saisi kehitystasonsa mukaista
opetusta.
  Iltapäiväkerhossa on eka ja toka luokkalaisia lapsia eikä heitä sen enempää ole ryhmitelty.
Joissain tilanteissa (kuten pukeutumisvuoroissa yms) lapset ryhmitellään sen mukaan
että kuinka villejä he ovat toistensa seurassa, esimerkiksi sellaisia lapsia ei päästetä 
samaan aikaan pukemaan jotka villiintyvät toistensa seurassa.
   Oppimista tuetaan siten että opettajan täytyy olla kärsivällinen eikä turhautua jos lapsi
ei osaa jotain. Lasta täytyy kannustaa uuden oppimisessa ja kehua jos hän oppii asian.
Koulussa lapsen oppimista tuetaan antamalla työrauha ja antaa lapselle hänen kehityksen
mukaista opetusta.
  Toimintaympäristön tarkoitus on antaa lapselle virikkeitä oppimiseen tai toimimiseen.


Oppimistehtävä 5. Oppimisen arviointia ja ohjausta

   Ohjauskeskustelu oli todella rakentava ja sain paljon tietoa ja vinkkejä työskentelyyni.
En ollut ehtinyt miettiä ohjauskeskustelua ollenkaan joten minulla ei ollut minkäänlaisia
odotuksia sitä kohtaan. En itse ollut aivan mukana keskusteussa koska olin kuumeessa
ja pyöri vain päässä, joten olen varmaan jo unohtanut joitakin asioita.
   Ohjauskeskustelu on tarpeen kaikkien osallisien kesken että opettaja kuulee minun
tekemisiäni kahdesta näkökulmasta ja että minä ja ohjaajani kuulemme ja rekisteröimme
kummatkin asiat ja ohjeet joita opettaja kertoo.
    Tarvitsen todella selkeää ohjausta, eli että minulle kerrotaan asiat selvästi koska olen
todella pitkäpiuhainen enkä tajua kaikkea.
   Ohjauksen ajoitus oli muuten hyvä mutta olin kuumeessa. On parempi ettei se ollut
ensimmäisellä viikolla koska silloin tuli muutenkin tosi paljon infoa ja on jo päässyt
työn makuun näin kolmannen viikon loppu puolella.
   Koen tarvitsevani ohjausta tasaisesti koko harjoittelun aikana. Eli aivan alussa
(jota sainkin hyvin), ja tässä keskivaiheilla ja sitten harjoittelujakson loppu puolella.
   Luulisin että yksi ohjauskeskustelu riittää ennen arviointikeskustelua koska minä
ainakin sain kaiken tarpeellisen tiedon ohjauskeskustelussa, mitä tarvitsen ennen
arviointikeskustelua.
   Omaa oppimistaan on aika helppo arvioida koska itse tietää parhaiten että 
kuinka on oppinut asiat.

06.02.2013

SORI ennoo ehtiny kirjoottaa ku en oo oikee keriinny koneelle!

   Oon ollu melkeen koko viime viikon kipeänä. Olin vain tiistaina töissä
koska maanantaina oli pakollinen meno Kauhavalla ja keskiviikkona
kävin lääkärissä ja lääkäri kirjoitti sairaslomaa loppu viikolle.
En siis ole tehnyt oikeastaan mitään koko viime viikkona.

OPPIMISTEHTÄVÄ 6.

En oikeen ymmärtäny noita kysymyksiä mut yritän vastata.

   Näyttö järjestetään siksi että ohjaaja pystyy keskittymään vain opiskelijan työhön
ja pystyy siten arvioimaan opiskelijan osaamista paremmin.
   Emme ole puhuneet näytön sisällöstä ohjaajani kanssa oikeastaan mitään mutta
näyttö alkaa pe  08.02 ja päättyy ensi viikon keskiviikkona.
   Olen lukenut näytönarvioinnin kohteet ja miettinyt omaa osaamistani ja olen suunnitellut
toimintatuokion.
   Näyttö pääivinä aion toimia samalla lailla kuin normaalisti koska en mielestäni pysty 
tehdä mitään paremmin. Ehkä kuitenkin aion olla vähän aktiivisempi ja oma-aloitteisempi.
   Mietityttää melkein kaikki näytössä koska joko en oo tajunnut mitään tai sitten mulle
ei ole kerrottu :D



OPPIMISTEHTÄVÄ 7. AMMATILLINEN KASVU

   Työroolin oppiminen tarkoittaa sitä että tietää mitä kuuluu omaan työrooliin, ei astu
kenenkään varpaille tehdessään päätöksiä.
   Työrooli ilmenee työtätehdessä ja työhön perehdyttämisessä.
 Työhön sitoutuminen merkitsee sitä että noudattaa työ-aikoja ja muitakin työpaikan 
sääntöjä, tekee työnsä huolella ja on motivoitunut tekemään työtä.
   työn tekeminen edellyttää sitä että kohtelee kaikkia lapsia samallalailla eikä suosi
joitain tai hyljeksi joitain. Lapsia täytyy kunnioittaa ja huomioida jokaisen tarpeet.  Myös työkavereita on kunnioitettava.
   Opin työtä parhaiten tekemällä, jos mulle vaan selittää jotain niin kaikki menee ohi
ja en tajua enkä muista mitään. 









13.02.2013

   Nojoo, viime viikko meni hyvin ja olin pitkästä aikaa koko viikon töis.
Aika normaali viikko oli eli melkeen samanlainen kun muutkin viikot. Oon
kyllä joutunu ratkomaan enemmän riitoja viime ja tällä viikolla muttta en 
valita koska omasta mielestä mä suoriudun niistä hyvin! Luin viime viikolla
lapsille ekaa kertaa sadun eikä se niin kamalaa ollu ku luulin. En sönköttäny
juuri ollenkaa mutta se satu oli kyllä vaan parin sivun mittaanen...
   Tänään mä pidin toimintatuokion. Oli itte taitellu paperista sellaasen jutun
jolla voi leikkiä ja sit leikittiin sillä hetki ja sitte opetin niitä taittelemaan itte
sellaasen. Kaikki oli ihan innoissaan ja ne sit leikki niillä koko loppu päivän.
   Huamenna mulla on arviointikeskustelu ja se stressaa kyllä aika mukavasti
mutta sitte voi ottaa rennosti!












6 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Hei, Noora!

Oletko löytänyt perille Keskuskoululle? Minä löysin blogiin kommenttiruudun ja olen ylpeä siitä.

terv. Kaija

Unknown kirjoitti...

Hei!

Kiitos kirjoituksista. Se on jännä tunne kun lapset antavat sinulle aikuisen vallan. Valtava vastuu ja
halu toimia luottamuksen arvoisesti. Mietit rajojen asettamista, sekin kuuluu näihin aikuisen oikeuksiin. Mielestäni lapset arvostavat aikuista, joka pitää reilusti ja tasapuolisesti
rajat. Se tuo turvallisuutta lapsille.
Toivottavasti uusi luokkakin on osittautunut mykavaksi.
Nähdään torstaina 24.pvä kello
10.30 Kotipesällä.

Kaija

Unknown kirjoitti...

Hei Noora!
Olipas kiva huomata, että oot todella päässy "jutun juureen": töihin kiinni ja kirjoittamaan!
Ohjauskeskustelussa tulee varmasti kaikilla opiskelijoille yllin kyllin muistettavaa, mutta jos osankin muistaa, niin loput tulevat työn kautta käytännössä eteen.
Olet tehny hyviä huomioita omasta osaamisestas: vuorovaikutuksesta ja toiminnan ohjaamisesta: tuo tieto auttaa sua jatkossa kehittämään niitä lisää, muidenkin asiakasryhmien kanssa. Koulu ja ip-kerho koulun yhteydessä ovat haasteellisia työssäoppimispaikkoja ensimmäiseen opintojaksoon. Hyvä, kun koet pärjääväsi ja uskallat toimia ja olla reippaasti lasten/oppilaiden kanssa. Tietynlainen "ujous" tai tarkkaavaisuus uusissa tilanteissa ei ole ollenkaan pahasta, vaan auttaa sua itseä sopeutumaan uusiin ihmisiin. Lähihoitajaopiskelijana jo on tärkeetä tunnistaa omaa käyttäytymistä ja luonnetta.
Tsemppiä loppuun saakka!
t. mirja

Unknown kirjoitti...

Hei!

Olet jaksanut pohtia perusteellisesti Mirjan antamia tehtäviä. Toiminnan perusteitakin olet löytänyt kiitettävästi. Uskoisin, että näitä tehtäviä tekemällä, omia ja muiden vastauksia lukemalla ymmärrät paremmin, mistä asioista näytössä puhutaan ja mitä osaamista arviointikriteereissä haetaan. Anna aikaa itsellesi.
Kiitos myös kommenteistasi ohjauskeskustelusta. Mikäli päässä surisee nämä arviointiasiat tervehdyttyäsikin, tarkista niitä vielä minulta. Olit urhea, kun jaksoit sairaana koko pitkän istunnon! Mukavia uusia hetkiä Kotipesään ja Keskuskoululle!

Kaija

Unknown kirjoitti...

Hei!

Toivottasti näyttöpäivät ovat yhtä mukavia kuin päivät työssäoppimisessakin. Toivottavasti tapaamisemme selkiytti näytön kuvioita. Olet hyvin miettinyt ammatillisuutta viimeisessä tehtävässä! Tavataan torstaina.

Kaija

Unknown kirjoitti...

Kivaa oppimisen pohdiskelua! Hyvä, kun oot kertonu sun vahvoista puolistas ja osaamisestas sekä eritysesti harjoittelua vaativista ominaisuuksistas. Oman osaamisen tunnistaminen on todella hyvä lähtökuoppa seuraavaan uuteen asiaan. Tunnustele edelleen omaa tapaasi ja persoonallista otettasi työskentelyyn. Kaikkia asioita ja toimintoja ei todellakaan tarvitse osata heti!
t. mtu