Työssäoppimisen A ja Ö

Työssäoppimisen A ja Ö-sivulle rakentuu luettelo tärkeiden asioiden selvityksistä. Tämä luettelo täydentyy sitä mukaan, kun kysymyksiä ja epäselviä asiota ilmaantuu. Kysy sii heti, jos ei muista jotakin asiaa. Kysymällä oppii AINA!

A = Aterialiput. Sait työssäoppimisjakosllesi "selvää rahanarvoista asiaa", aterialiput. Aterialipuilla voit maksaa ateriasi työssäoppimispaikan ruokailussa. Kirjoita jokaiseen aterialippuusi oma nimesi, oppilaitoksesi ja ryhmätunnuksesi, ennen kuin luovutat sen ruokalan henkilökunnalle. Säilytä "raha" huolellisesti!

A= Ammattiosaamisen näyttö. Ammattiosaamisen näyttö kuuluu työssäoppimisen(6vk) toiminnallisena loppukokeena ja osaamisen mittaamisena. Ammattiosaamisen näyttöpäiviä voi olla 3 - 5 riippuen työpaikasta ja ryhmän toimintaresursseista (kuten työvuoroista). Ammattiosaamisen näytössä opiskelija toimii kuten on oppinut toimimaan työssäoppimisen aikana. Näyttöä seuraa ja arvioi työssoppimisen ohjaaja. Näyttöarvioinnista keskustellaan kolmikantaisessa (opiskelija, työssäoppimisen ohjaaja ja ohjaava opettaja) arviointikeskustelussa viimeiselle viikolle sovittuna aikana.

E = Elinikäisen oppimisen avaintaidot. Ammattiosaamisen näytönarviointikriteerit 4. (alk. s. 13.). Elinikäinen oppiminen tarkoittaa, että oppiminen ja ammatillinen kasvu jatkuu koko elämän. (Ota se lohdullisena tietona! Kaikkia sinun ei tarvitse oppia yhden opintojakson aikana, eikä edes yhden tutkinnon.) . Elinikäisen oppimisen avaintaitojen arviointikriteereihin Katu-jakson osalta kuuluu mm. Vuorovaikutus ja yhteistyötaidot työpaikalla, työaikojen noudattaminen ja vaitiolovelvollisuuden noudattaminen. Myös turvallisuuden ja toimintakyvyn ylläpitäminen on osa tätä osaamista. Elinikäisen oppimisen avaintaitoja kasvatetaan ja arvioidaan jokaisessa lähihoitajatutkinnon opintojaksossa.

L = Lapsilähtöinen toiminta. Näytön arviointikohteessa 2. (s. 5.: "..aktiivisena osallistujana..."). (Varhaiskasvatuksen kirjassa s. 34 alk.->). .."Kasvattajalla tulee olla herkkyyttä kohdata lapsi ja hänen yksilölliset tarpeensa..."(Varhaiskasvatusta ammattitaidolla. 2011). Lapsilähtöinen toimita sisältyy ohjaavaan kasvatukseen. kasvattajan tehtävänä on suunnitella toimintaa lapsen ikä-, kehitystason mukaisesti sekä mahdollisuuksien mukaan yksilölliset tarpeet huomioden. Lapsilähtöisen toiminnan tavoitteena on tukea lapsen itsetuntoa ja rohkaista osallistumaan ryhmän leikkeihin.

L= Lähiopetus. Lähiopetus tarkoittaa opiskelujaksoa oppilaitoksessa. Lähiopetusjakso edeltää aina työssäoppimisjaksoa. Ylioppilasryhmillä lähiopetusjakso on 6vk:n mittainen, peruskoulupohjaisilla ryhmillä useamman jakson mittainen.

N= Näyttö(lyh.) Katso selitys kohdasta A= Ammattiosaamisen näyttö.

O= Ohjaus/(Työssäoppimisen)ohjaaja. Sinulla, lähihoitajatutkinnon opiskelija, on oikeus saada ohjausta työssäoppimiseesi. Sen vuoksi sinulle on nimetty ohjaaja työpaikalta ja ohjaava opettaja oppilaitokselta. Heiltä voit kysyä kaikkea opiskeluusi ja työssäoppimiseesi liittyvää. Ohjauksen saamiseksi opiskelijan tehtävä on olla aktiivinen , oma-aloitteinen ja osata kysyä.

O= Ohjatun toiminnan järjestäminen. Ks. selitys kohdasta T = Toimintatuokio.

O= Ohjauskeskustelu. Kolmikantainen, ennalta sovittu tapaamisaika työssäoppimispaikassa,.3.:lla vk:lla. Keskusteluun osallistuu opiskelija, ohjaava opettaja ja työssäoppimisen ohjaaja. Keskustelun tavoitteena on kuulla opiskelijaa, ohjata oppimista ja arvioida tavoitteiden saavuttamista.

S=Sairastuminen. Jos sairastut työssäoppimisjakson aikana, toimit niinkuin koulussa olemme opetelleet, työelämäsäännöin. Ilmoita nopeasti poissaolostasi työpaikallesi, ohjaajallesi ja sitten ohjaavalle opettajallesi. Hakeudu terveydenhoitajalle oppilaitokseen tai lähimmälle Terveysasemalle sairalomatodistuksen saamiseksi. Näytä sairaustodistus työpaikalla ohjaajallesi ja sen jälkeen ohjaavalle opettajalle. Sairaspoissaolopäivät lyhentävät työssäoppimisaikaasi ja siksi sen vaikutus osaamiseesi arvioidaan opiskelijakohtaisesti. Joskus poissaolopäivät korvataan sovittuina työvuoroina.

T= Toimintatuokio tai toiselta nimeltä "Ohjatun toiminnan järjestäminen". Sisältyy näytönarviointikohteeseen 2. (s.5). "Varhaiskasvatusta ammattitaidolla"-kirjasta löytyy asiaa s. 211 ja 172-177. toimintatuokio päiväkodissa on suunniteltua, aktivoivaa ja lasten ikätason mukaisen osaamisen huomioivaa toimintaa. Se voi olla laulua, leikkejä, askarteluja, liikuntaa, tms. Toimintatuokion tavoitteena on lapsen psyykkisten ja fyysisten osaamisten harjoittaminen ja tukeminen esim. askartelulla tuetaan hienomotoristen taitojen kehittymistä.

T= Työssäoppiminen. Työssäoppiminen tarkoittaa opintojakson osaa, jossa oppimisympäristönä on oikea työpaikka (Kasvun tukemisen ja ohjauksen-jaksossa yleensä päiväkoti tai koulu). Työssäoppiminen painottuu TEKEMÄLLÄ OPPIMISEEN. Työssäoppimista edeltää aina lähiopetus. Työssäoppimisessa opiskelijan tehtävä on soveltaa lähiopetuksessa opiskelemiaan asioita käytännön tilanteissa.

T= Työvuorolista. Työvuorolistaan suunnitellaan päivittäiset ja viikoittaiset työskentelyajat. Yleensä opiskelijan työvuorot seuraava ohjaajan työvuoroja, ellei toisin sovita. Työvuoron toteuduttua merkitään tuntimäärä myös. Työssäoppimisen aika on opinto- ja kalenteriviikkoina 6 ja keskimääräinen tuntimäärä 7t./päivä. Työssäoppimisen arviointikeskustelussa (6. vk:lla) ohjaava opettaja tarkastaa työvuorolistan ja allekirjoittaa sen yhdessä työpaikkaohjaajan  kanssa. Työvuorolista kopiodaan ja kopio annetaa työpaikalle ja alkuperäinen toimitetaan koululle, ryhmävastavalle. Sairaspoissaolo merkitään listaan kirjaimella S.

V = Vasu l, Varhaiskasvatussuunnitelma. (Ks. Näytönarviointi kohde 1. s.2.) Varhaiskasvatussuunnitelma on varhaiskasvatusta ja päiväkoteja ohjaava asiakirja kunnallisesti ja päiväkotikohtaisesti. Vasu asettaa varhaiskasvatuksen tavoitteet päiväkodissa. Vaasan kaupungin Vasusta tietoa "Varhaiskasvatuspalvelut"-sivulta.

V = Vuorovaikutustaidot. (Ks. Näytönarviointikohdissa 2. "Työmenetelmien,...hallinta" ja 4. "Elinikäisen oppimisen taidot")(Kirjassa "Varhaiskasvatusta ammattitaidolla" alk. s. 159."Varhaiskasvatus on vuorovaikutustyötä.). Vuorovaikutus on ihmisten yhteistyötä: kuuntelemista, keskustelemista ja toisen huomioimista. Vuorovaikutus on verbaalista(=sanallista) ja non-verbaalista(ilmeet, eleet ja asennot). Se on vastavuoroista ilmaisua. Lapsen vuorovaikutuksesta löydät tietoa Mll:n sivulta, Vanhempainnetistä

Ei kommentteja: