Sonja


Testi-tehtävä


  • Mikä on työssäoppimispaikkasi?
    - Palosaaren koulu (1c luokka)
  • Kuka on ohjaava opettajasi?
    - Mirja Tuomivirta
  • Mitkä ovat tämän lähipäivän fiilikset ennen to-paikalle menemistä huomenna?
    - Hyvät. En vain vielä osaa odottaa mitään.



    10.1.2013

    Heippa. Alkuviikko on hurahtanut vauhdikkaasti. Ensimmäisenä päivänä olin täysin hukassa, koska paikka oli tuntematon. Ihmiset olivat ystävällisiä ja sain paljon avustusta. Työpaikalle mennessä minut otti vastaan ohjaajani. Olen seurannut ryhmääni silmä kovana ja alan vähitellen oppia heidän rytmiinsä.Olen työskennellyt erilaisissa hommissa. Olen auttanut lapsia tehtävissä sekä askarrellut oppimista helpottavia asioita. Lapset on ottanut minut aika hyvin vastaan.Työpaikallani on kylmä! Eli olen oppinut laittamaan villaista päälle joka aamu. Heh. Työpäiväni alkaa aina yhdeksältä ja olen päässyt lapsien lukujärjestyksen mukaan, koska en ole vielä puhunut työjärjestyksestäni. Kun kaikki palosaaren koululle tulevat harjoittelijat ovat paikalla (kaksi opiskeliaa minun lisäkseni), meille pidetään "info paketti".Oltiin tänään koko konkkaronkka luistelemassa. Itse luistelua oli vähän, koska touhuamiseen meni aikaa. Ilma suosi meitä ja luistelemalla pysyi lämpimänä.Lapset ovat valtavan suloisia ja saavat hymyilemään joka päivä. Jokainen päivä on erilainen!

       12.1.2013

    Vuorovaikutus on ihmisten yhteistyötä: kuuntelemista, keskustelemista ja toisen huomioimistaOmalla työpaikallani vuorovaikutus tulee esiin lapsien auttamisessa. Miten lapsi pyytää apua ja mitä teen asian eteen. Lapset ottavat minut hyvin vastaan ja itsekin alan jo paremmin tuntea heitä. Olen kuitenkin varma että tämä taito kehittyy viikko viikolta paremmaksi!Minulle hyvä tavoite voisi olla, että saisin tehtyä valmiiksi lapsille aakkosia helpottavan työn, mitä olen aloittanut jo tällä viikolla.





  •    19.1.2013
    Lapsilähtöinen toiminta näkyy työssäni esimerkiksi kun kehun lapsen työtä tai kun rohkaisen häntä tekemään jotain missä hän pitää itseään huonona. 
    Lapset ovat ymmärtänyt avustukseni, joten ei se taito aivan täysin surkeakaan voi olla. Pitkä pinnaisuutta tarvitsee välillä reippaastikkin, joten sitä olisi hyvä pystyä harjoittamaan.
    Koulussa on tietyt säännöt ja rytmi, jota noudatetaan joka päivä. Lasten on ymmärrettävä, että säännöt ja rytmi koskevat jokaista henkilöä koulussa. Päivä rytmi auttaa lapsia (ja myös ohjaajia) muistamaan päivän kulun. Hyvinvointia edistetään koulussa esimerkiksi liikunnalla. Koulussa välitunnit ovat tärkeitä lapsille. He saavat purkaa energiaansa, sekä tottakai he saavat raitista ilmaa.
    Oppimista tuetaan usein kuvilla, sekä hauskoilla peleillä. Näin oppimisesta tulee miellyttävää myös lapsille. 


        23.1.2013
    Ohjauskeskustelu oli minusta haastavampi mitä kuuna päivänä osasin odottaa. En ollut kovin hyvin varustautunut enkä myöskään tietoinen minkälainen keskustelu olisi ja tämä varmasti johtui siitä, että olin sairaslomalla pitkän tovin ennen työharjoittelua. Ajattelin keskustelun olevan suurin piirtein "mitä kuuluu" -tyyppinen, mutta kysymykset olivatkin todella hankalia. Keskutelu oli tarpeellinen omasta mielestäni, koska opin ja kuulin paljon uusia asioita keskustelun aikana. Ajoitus oli hyvä. Näin suunnilleen puolessa välissä harjoittelua on ehtinyt päästä aika hyvään rytmiin ja osaa jo kertoa paikasta jonkun verran.
    Ohjausta tarvitsee työpaikalla tietysti eniten ensimmäisellä viikolla. Koulun puolesta hyvää aikaa toimia on mielestäni työharjoittelun loppu, koska esimerkiksi näytöt ovat ajankohtaista asiaa silloin.
    Jollainlailla jäin miettimään, että keskustelun olisi voinut puolittaa kahtia. Asiaa oli niin paljon mutta uskon, että varmasti selviän siitä tieto pläjäyksestä, vaikka ohjauskeskusteluja onkin vain yksi.
    Oma arviointi on haastavaa. Itse ei kiinnitä luonnostaan tuleviin asioihin juurikaan minkäänlaista huomiota. Oman arvioinnin kannalta minun on oltava nyt tarkkana, sekä seurata omaa tekemistäni tiiviimmin.



         23.1.2013
    Päivä vierähti nopeasti tänään. Menin yhdeksäksi töihin. Kymmeneltä seisoin jo ulkovalvonnassa ja toivoin että aurinko alkaisi paistamaan pian. Kellot soi ja menimme koko koulu sisään.
    Tunnit alkoivat. Meillä oli tänään matematiikan ja suomenkielen tunteja, sekä lauloimme yhden tunnin. Päässäni soi koko loppu päivän "maailmassa monta on ihmeellistä asiaa" -laulu. Lähdin kahdelta kotiin päin. Päivä oli kaikin puolin mukava!


        30.1.2013
    Näyttö asia on vähän auki. Koulussa toimimme niin eri tavoin. Tavallaanhan näytän osaamistani, kun ohjaan esimerkiksi koko ryhmää jossain pelissä. Minulle annetaan paljon tehtäviä, missä saan ohjata ryhmää ja minua tarkkaillaan sillä tavoin. Saan kyllä paljon neuvoa eri tilanteisiin, joista minun on selviydyttävä yksin.

       13.2.2013
    Minä olen ymmärtänyt työrooliin oppimisen tarkoituksen olevan sitä kuinka opetellaan olemaan esimerkiksi esimerkki ja kuinka oppii tekemään asiat joita sinun esimerkkinä täytyy. Kuinka oppii tuntemaan lapset ja tietää heidän omat tarpeensa, sekä oppia tuntemaan esimerkiksi lapsen hankaluudet ja vahvuudet. Työrooli ilmenee varmasti todella monessa eritilanteessa. Riitojen selvittäjänä, ruokailutilanteissa, välitunnilla, oppitunnilla ja niin edelleen.
    Sitoutuminen tarkoittaa sitä, että tekee parhaansa ja välittää siitä mitä tekee. Ajattelee joka asian tärkeäksi eikä ole "hällä väliä" asenteella.
    Eettisiä periaatteita työssä ovat esimerkiksi toisen kunnioittaminen. Ja minun asemassani (ulkomaalainen valmistava ryhmä) minä kunnioitan lasten kulttuuria, tapoja ja ruoka tottumuksia. Eettisenä periaatteena pidän myös sitä kuinka minä opetan hyviä tapoja lapsille ja opetan esimerkiksi, että kiusaamista ei saa harrastaa. Vaikka tämä olikin itsestään selvä esimerkki :)
    Työtä oppii parhaiten aina tekemällä. Olen iloinen, että olen "joutunut" käyttämään aika paljon englantia opetustilanteissa. On hauskaa kun saa kehittää vierasta kieltä. Itselleni se oli aluksi haasteellista, mutta olen ylpeä siitä näin jälkeenpäin. :) 

6 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Ompas sulla monikielinen nimikyltti! Hyvä, että olet päässyt ekan päivän hämmennyksestä selville vesille: se on eka etappi. Sulla on oikeastaan kiinnostava tilanne siellä koulupaikassa, kun teitä työssäoppijoita on useampia. Toivottavasti jelppiä vaihdetaan teidän kesken.
Hienoja ja kertovia kuvia tuon nimikyltin lisäksi!
t.mtu

Unknown kirjoitti...

Joo, oot oikeessa Sonja: vuorovaikutus kehittyy koko opiskelun ajan ja vielä työelämässäkin. Mut niin perustehtävä se on, että heti alussa on siihen kiinnitettävä huomiota. tavoitteesi on ok: hyvä kun teet suunnitelmallisesti ja oma-aloitteisesti tehtäviä!
t. mtu

Unknown kirjoitti...

Hyvä Sonja! vaikka osaamisen haasteita tulee työssäoppimispaikoissa roppakaupalla on tarpeen antaa itselle myös tunnustusta: siis osaat varmasti ohjata. Se taito kyllä kohenee kokemuksesta. Koulu ensimmäisenä työssäoppimispaikkana ei ole helppo, koska toimintaympäristö on laajempi kuin useimmissa päiväkodeissa. samoin koulussa joudut ehkä hitusen enemmän miettimään , miten lähihoitajan opiskelutavoitteet merkkaavat koulu-työympäristössä. Mutta sulle oppimispaikkana varmasti "tuottoisa".
Kerroit viim. päivityksessäsi, että oppimisessa käytetään kuvia: siitä voisit tehdä enemmän muistiinpanoja ja materiaalia itsellesi muistiin: minkä asian yhteydessä kuvia käytetään? Millaisia kuvia? Millaisia valmistelu/avustamistöitä olet tehnyt siellä koulussa materiaalin suhteen? (on varmasti erilaista kuin pk:ssa!) Nähdään huomenna maanantaina!
t. mirja

Unknown kirjoitti...

Selvä homma! :)

Unknown kirjoitti...

Heh, Sonja! Ihan varppina selviät "tietopläjäyksestä"! ..mut kiitos avoimesta kommentista: nuo kaikki vinkit ohjauksesta ovat arvokkaita meille ohjaaville opettajille.
"Maailmassa monta , on ihmeellistä asiaaaaa.." vois varmaan sopia ekan työssäoppimisen sloganiksi, KAIKILLE! Mut aattele, että kun väliin on "ihmeellistä" ja ehkä hankalaa, on siitä selviäminen sit entistä loistavampaa ja paremmalta tuntuvaa. Kouluympäristö ON haastava työssäoppimispaikkana näin eka harjoitteluun, mut tiedän et susta löytyy "paukkuja selvitä"!
Laula ja hiihtele vaan ahkeraan!
t.mirja

Unknown kirjoitti...

Juu Sonja: kyllähän tuon haastavan kouluympäristönkin asiat soveltuivat varhaiskasvatuksen osaamistavoitteeseen, mutta se vaati enemmän pohtimista.
On hienoa, että jo tässä ensimmäisessä työssäoppimisessa oivaltaa "esimerkkinä olemisen" tehtävän ja vastuun. Sen ottaminen ei aina ole helppoa. Ja tuo valmistavassa koulutuksessa työskentely edellyttää erityisen ongelmanratkaisukykyistä opiskelijaa. Tämän päiväisessä arviointikeskustelussa kuulosti, että olet ottanut paikkasi tuossa haastavassa työpaikassa hienosti! t. mtu