Lilli


4.2.2013


Moro!
Ammattiosaamisen näyttö on kolmesta viiteen päivään jonka aikana näytetään mitä on oppinu koko työssäoppimisjakson aikana. Ja se on varmaa sitä varte et osaa vähä arvioida omaa kehitystä ja saa myös ammattilaiselta palautetta ja osaa toimia ens kerralla erilai jos on tarve:)  Mulla se alkaa nyt tän viiko torstaina ja ens viikolla jatkuu viel parinäpäivänä, pidän jotai toiminta tuokioo ja satuhetkee varmaa, ystävänpäivä askartelustaki tais olla puhetta:) Et näistä sit alan kokooo mun näyttöviikkoo. Oon jo valmiiks miettiny et pidän torstaina 5-6 vuotiaille pallojumppaa ja ystävänpäivä askartelunki oon jo suunnitellu, ainaki puoliks. :D Näyttöviikko ei jännitä mua yhtää ku ottaa vaa rennosti ja on samallaine ku on ollu näitte kohta 5 viiko aikana, ei aattele et siinä tarttee olla mitenkää erilaisempi, jos alkaa yrittää liikaa ni menee pilalle:D Mut mää kerron sit et mite meni ne päivät ja sit laitan muutamia kuvia askarteluista ym :) Muute on menny tosihyvi tuolla, käytii oisko ollu viime viikolla ni luistelee muutaman viskarin kans ja oliha meillä vaa nii kivaa. Sit ollaa saatu tehtyy meidä prinsessaseinälle täytettä, perhosii ja prinsessoja löytyy monenlaisia, muutama prinssiki :) ei mitää, tästä se viikko taas lähtee käyntii! 






    -Elle



24.1.2013

Morjens! 
Nonni nyt se ois ohi.. ohjauskeskustelu siis. Ei se ollukkaa nii paha mitä olin oottanu ku porukka puhu et se on nii vaikee ym.. mut se meni omasta mielestä ainaki iha hyvin ja tuli monta uutta asiaa. Mut ehkä se että ku tiesi jo valmiiks että se ei tosiaa oo mikää "mitä kuuluu, mite on menny" keskustelu ni osasin oottaa vieläki vaikeempaa et toi oli just jees. Ehkä ne on paperilla vähä vaikeemmi sanottu ku mitä sitte ku ne kertoo. Ohjauskeskustelu oli tarpeellinen koska siinä pysty kyselee jos oli jotai epäselvyyksiä vielä ja monia asioita siinä selviski sitte mistä ei ollu vaikka ehitty viel puhuu päiväkodis ja hyvä ajotuski ku täs puoles välis toppia. Oli ehtiny jo tutustuu kolmes viikos päiväkotii ja henkilökuntaa ni ei osannu jännittää tätä keskustelua. Mä luulen että ihan sen työssäoppimis jakson eka viikko menee siinä tutustuessa ja joka asiaa kysellessä sit ku se on selkee ni se lähtee menee iha normisti ja yks ohjauskeskustelu riittää kyllä aiva hyvin. Asiat käytii nii perusteellisesti läpi että ei kyllä jääny epäselväks mikää. :) Mää en oo ikinä ollu oikee hyvä kehuu ittee missää mut tuola ku sitä joutuu tekee vähä pakon eestä ni se tulee jo melko luonnostaa. Ja just kiva huomata se et minkä verra kehittyny alusta lähtien ku sitä jää hetkeks miettii. Joo sitte iha jotai muuta, eli tästä päivästä. Aamu alko sillä että leivottii lasten kans pullaa, ihania ku ne oli nii mielissää. Taikina oli hyvää ja rusinat tais mennä enimmäksee laste suihi ku pullaan:D Sitte iltapäivällä tehtii lasten kans hamahelmillä ja sitte osa halus iha vaa et luetaa satuja ja tehää palapelejä, että semmone päivä sitte! :) Huomenna tuo päiväkoti on kiinni ku niillä on joku kehittämispäivä ni meen sitte johonki toisee päiväkotii huomiseks päiväks. Eikai mulla muuta, ens viikkoo sitte! hyvät viikonloput!! :)

-Elle


23.1.2013

Heippa!
Meil oli eile aika kiva päivä tuola ku pidettii 4-6 vuotiaille mun ohjaajan kans sellasta pallojumppaa, eli suomeks pallon kans kaikkee mahollista ja mahotonta:D Soitettii musiikkii ja lapset hyppi niinku pallo sillä aikaa ja sit ku musiikki loppu ni lapset pysähty, sit sellasta et lapset sai heittää palloo sellasee ämpärii ja semmosta. Iltapäivällä sitte aloin suunnittelee tän päivän askarteluu ku pidin yhe niistä toimintatuokioista tänää. Askarreltii sellane prinsessa tänää vasta vanhempie kans huomenna varmaa yksitelle joittenki nuorempie kans:) Tuli kyllä nii hienoja! Huomenna sit se keskustelu ni siitä sitte lisää loppuviikosta se tehtävä. 



21.12013

Heipsun! 
Nonni se lähti sitte jo kolmas viikko käyntii, puoles välis ollaa jo ja aika on menny nii nopeesti. Jokaisessa päiväkodissa ja koulussa on tietynlainen päivärytmi. Mää aattelen sen nii et lapsi oppii tavallaa sen mitä tehää mihinki aikaa esim aina ulkoilun jälkee syömää ja sen jälkee nukkuu ym. Lapsille ruoka on tärkeä ku ne on vielä kasvuiässä, päiväkodissa lapsi saa tullessaan hoitoon aamupalan sitten parin tunnin päästä lounaan ja siitä parin tunnin päästä välipalan. Lapsille opetetaan alusta asti et kädet täytyy aina pestä wc- käynnin jälkee ja enne ruokailuu, se ehkäsee tautien leviämistä. Mun ryhmäs on paljo eri ikäsiä lapsia ja jokaisella on erilainen unentarve, osa tarttee enemmän unta ja osa ei nuku ollenkaa, sekin täytyy ottaa huomioon lapsen hyvinvoinnin kannalta :) Lasten oppimista tuetaan erilaisin kannustuksin ja kehumisin, ei anneta samoja tehtäviä 2 ja 6 vuotiaille, vaan just sellasia mitä sen ikänen osaa. 



Lapsi oppii leikkiessä, päiväkodissa oppii paljon uusia leikkiä, lauluja, pelejä ym. Me ollaan jo leikitty lasten kans kim-leikkiä ja vahtikoiraa ja pelailtu erilaisia pelejä. Jos siinä on aikuinen mukana ni lapset keskittyy monesti hyvin siihe mitä tehää. :) Me käydää joka päivä ulkona aamupäivällä tunti ennen ruokailuu ja iltapäivällä loput lapset menee ulos ketkä jää vielä viitee asti. Ulkoilu on tärkeänä osana lapsen hyvinvointia. Lapsi jaksaa paremmin, ulkona ruokahalu paranee ja kaikille tulee reipppaampi mieli. Sielä lapset voi myös juoksennella ympäri pihaa mitä sisällä ei saa tehä. Mää laitoin viime viikonlopussa vanhemmille kyselyä että saako lapsia kuvailla ja julkasta kuvat blogissa ni laitan nyt muutamia kuvia lapsista ja niitte touhuista Ü

-Elle



16.1.2013

Moikkamoii!
Toista viikkoo viedää lasten kans välit vaa syvenee ja ne tulee jo rohkeemmin kertoo kaikkee asioita. Oon jo saanu tällä viikolla kokeilla vähä erilaisempii työvuoroja. Tiistaina menin vasta 10 ja olin 5 asti ja tänää keskiviikkona menin jo 7:15 ja pääsin sitte 14:15 jo kotii. Päivät on menny silti tosi nopeesti, mutta nyt asiaan, joo no lapsilähtöinen toiminta on mun mielestä sitä et auttaa lasta sen tarvittaessa ja kuuntelee sitä, kunnioittaa lasta just sellasena ku se on :) Tuola päiväkodissa se on ehkä näkyny siinä ku ollaan esimerkiks piirtämässä lasten kans ni sit rohkasee piirtämään ja kannustaa lasta ite tekemää eikä aina turvaudu siihe vanhempaa "piirrä sä mulle". tollasii tilanteita on ollu monestikki jo mut ei vaa anna periks. Lapsilla on paljon erilaisia kokemuksia päiväkodin ulkopuolelta ja ne piirtää sit niistä ja kertoo et mitä kuvassa on. Mää oon ohjaajana aika positiivisesti suhtautuva ja annan lasten rauhassa kertoo omia juttuja. Vähän tiukempi voisin olla joissakin asioissa vaikka emmä anna niitte laste tehä iha mitä vaa. Ääntä niistä kyllä lähtee jos ne innostuu jostaki ja kaikki alkaa selittää yhtäaikaa:D Mutta oma paikka siivotaan aina ja pöydälle ei kiivetä ym.. :D Ehkä se että voisin useemmin ottaa lapsia ihan yksitellen tekemään jotain, lapsi keskittyis paremmin ja ohjaaminen ois helpompaa ku ei tartteis keskittyy 8 lapsen piirrustuksii yhtäaikaa:DTulis huomioituu enemmä yhtä lasta. Voisin ottaa tavotteeks ens viikolle. Samoin jotain toimintatuokion järkkäämistä, oon miettiny nyt vähä tarkemmi sitä ni loppuviikosta vaikka askareteluu tai jotai jumppaa, ottaen tietenki huomioon lasten iät ja niitte kasvun vaiheet. 
-Elle 

    Loppuviikosta tai viimeistää ens viikolla laitan taas enemmä kuvia! 






11.1.2013

Moikka!
Alko taas iha perinteisesti tää päivä, menin työpaikalle ja heti pääsin lasten kanssa leikkimään ja touhuamaan, vanhempien lasten kans alotettii ja ne sai värittää yhden kuvan. Siinä kehuin koko ajan lapsia että miten hienoja tulee ja kui taitavia ne on värittää. Kyselin niiltä myös jos ne piirteli paperin reunaan, "mikä tämä on tai mitä se esittää". kuuntelin lapsia siinä vaiheessa. Sitten tehtiin sama pienempien kanssa, työt laitettiin niitte omii kansioihin.


Eilen lapset sai maalata vesiväreillä ja siinä olin samallai mukana ja katoin koko aika vieressä ku ne maalas. Kirjotettii vielä yhden toisen ohjaajan kanssa sellane tarina mitä ne lapset kerto niitte maalauksista:) Lapset tulee monesti mun luo koska oon ollu tosi "läheinen" niille alusta asti ja menny vaa niitte kans joka paikkaa, ulkonaki liikun niitte kans melkee koko aika ja sisällä ne tulee joskus istuu sylii ja pyytää leikkii.


















Ohjaajat on huippuja, pystyn mennä helposti kysyy niiltä jos on jotai mikä on epäselvää ja ne monesti saattaaki kysyy et onko tullu mitää kysymyksii täs päivän aikana:) mulla ei oo alusta astikkaa jännittäny olla sielä ja aina sinne on vaa mukava mennä ja päivät menee nopeesti niitte lasten kans touhutessa ja kahvitauolla ohjaajien kans jutellessa üü. Tänää mun ohjaaja kehu mua iha tosi paljo ku sielä on yks sellane vähä arempi ja hiljasempi tyttö ja ne sano mulle alussa siitä että ei välttämättä anna tulla lähelle ni sit oon sillai varovasti lähestyny sitä ja menny sen kans aina jos se leikkii yksi jossaki ni tänää sen äiti tuli mulle sanoo että ku se tyttö aina kotona puhuu illalla et yks Lilli on nii kiva ja on aina mun kans ja se tuli nukuttaa mut päiväunilla. IHANA! :)) Vvoisin pitää yksin jonku toimintatuokion niille, lauluu leikkii tms. ens viikkoo sitte! :) 
-Elle




9.1.2013

Moimoiii! 
Joo se ois kaks päivää takana työssäoppimassa. Eilen menin sinne siinä 9 aikaa, mua ei jännittäny yhtää mennä ku oon ollu ennenki nii paljo lasten kans ja ysillä tetissä päiväkodissa 2 vko. Esittelin siinä sitte kuka oon ja tutustuin siinä lapsiin, menin leikkimään niiden kanssa ja ja lapset ottiki mut heti "omakseen". Lapset on 2-6 vuotiaita ja niitä on 21 tossa ryhmässä. Henkilökuntaa en tarkalleen tiiä kuin monta niitä on mut 6 vissii ketä oon tavannu jo. Tehtii työvuoro listat siinä sitte ja mulla on iha huippu ohjaaja sielä :) Mut tosi mukavia ihmisiä kaikki sielä. Sitte päivän ohejelmaa, oltii siinä enne ruokaa reilu tunti ulkona ja ruoan jälkee laitettii ne nukkuu. Iha kaikki ei nukkunu ni mentii sitte pelailee ja lueskelee niitte kans. Syötii välipala siinä sitte ku kaikki heräili ja sit taas leikittii, puoli neljältä sitte lähettii pukee lapsia ja loput oli sit sen aikaa ulkona että vanhemmat tuli hakee ne kotii. Mulla loppu työpäivä kello 16. Tänää oli aika samallaine päivä ku eile menin taas ysii ja olin neljää. tänää vaa askarreltii sit vanhempie eli 5-6 vuotiaitte kans lumiukkoja ja sit otin aina välillä ku oli aikaa ni muutamia niitä pienempiä siihe yksitelle ja tehtii niittenki kans lumiukot. Ne tykkäs nii paljo ja tuli nii hienoja lumiukkoja :) 
Lapset tuli jo heti toisena päivänä moikkaa mua ku tulin sinne ja pyysi heti leikkii niitte kans. Työpaikka on ihan siisti, imuroidaa ja luututaa joka päivä ja tuuletetaa, paikat pidetään siistinä ni sielä on mukava olla. Ihanaa olla tuola, tykkään nii paljo! :)
-Elle

7 kommenttia:

Elle kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Unknown kirjoitti...

Ok, tekniikka toimii! t. mtu

Unknown kirjoitti...

Hieno juttu kun kuulostaa siltä, että oot het päässy touhuun kiinni! Ja oma-aloitteisuus onki paras konsti oppia.hyvä!
t.mtu

Unknown kirjoitti...

Lapset osoittaa varmasti heti kiinnostusta uuteen "tätiin" jos olet aidosti läsnä ja touhuat heidän kanssaan. Sun hyvät ominaisuudet: rauhallisuus ja iloisuus ovat myös hyviä työkaluja. Erittäin hyvä, kun oot saanu heti alussa olla mukana toimintatuokiossa, askarteluhetkissä. Siitä on hyvä ens viikolla jo ryhtyä miettimään, mikä voisi olla sun järjestämäsi ohjattu toiminta, omien taitojen mukaan!
Kiva kun liitit myös kuvan juttuusi! Jatka samaan tahtiin! t. mtu

Unknown kirjoitti...

Hei Elle-Lilli!
Sä olet ehtinyt tarkkailla jo paljon lasten vuorovaikutusta ja tekemistä. Olet saanut kokeilla myös saduttamista; hieno mahdollisuus!
t.mtu

Unknown kirjoitti...

Hei lilli!
Oli kiva käydä ohjauskeskustelussa sua katsomassa! Olit kyl rauhallinen, enkä ajatellut sun jännittävän. On kuitenki erinomaista ja hyödyllistä teille kaikille, että luette toisten blogikirjoituksia, esim. tunnelmista ohjauskeskusteluissa: teillä on taito kirjoittaa elävästi kokemuksistanne.
Oikein hyvä, kun oot päässy aika pitkälle toimintatuokion suunnittelussa ja aloittanut Prinsessa-juttua päiväkotiin. Sulla on arvokas taito olla läsnä lasten jutuissa ja osallistua heidän pitämiin asioihin!
Tärkeää on myös, että ohjautuu omatoimisesti työssä eri tilanteisiin ja tarttuu töihin käskemättä. Jatka samaan positiiviseen malliin: onnistut varmasti , kun itse otat aktiivisen työroolin!
t. mirja

Unknown kirjoitti...

Ammattiosaamisen näyttö on juur sitä "perustyötä". Oot osoittanut erityistä herkkyyttä havainnoida lasten kehitystä ja toimintaa sekä oman toiminnan suuntaamista lasten tarpeisiin. Se on erinomainen kyky sosiaali- ja terveysalalla. Olet lisäksi "prisessa-teemalla" asettunut lasten mielikuvitukselle ja luovuudelle alttiiksi ja touhunnut lapsille mieleisiä asioita. Nyt jatkossa sulla on hyvät kokemukselliset muistot ryhtyä enemmän pohtimaan toiminnan taustoje, tavoitteita ja MIKSI-kysymyksiä. Hienoa tekemistä työssäoppimisessasi!
t.mtu