Miro


14.1 maanantai 

                                        Ensimmäinen ja toinen 

                         työssäoppimispäivä


Aivan mahtava fiilis! Lapset on ollu todella mukavia ja aikuiset. Oon todella nauttinu tästä työssäoppimis kokemuksesta. Ei haittaa edes herätä, koska lapsia on niin kiva nähdä ja vielä ainakin, odotan innolla huomista ja tulevia päiviä. Mulle tää on ollu paljo enemmä ku vaan työssäoppiminen. psyykkinen hyvinvointi on parantunu tai oikeestaan palannu ennalleen. Oon kans huomannu kuinka omien, niin hyvien ku huonojen kokemusten avulla, oon pystyny heti alusta asti olemaan omatoiminen, tuki ja turva niille lapsille. :)
Ensimmäisenä päivänä tepastelin jo tutuksi tulleesta ovesta sisälle, sillä olin jo ollu aikaisemmin tekemässä sopimuksen päiväkodilla. Tiesin mitä odottaa, ja ei jännitänytkään yhtään. Selvitin mihin jätän ja missä vaihdan vaatteet.
Pääsin heti mukaan lasten juttuihin ja leikkeihin. samalla seurasin tarkasti kuinka päivät etenee. kaikki 19 lapsen nimet tuli tutuksi viimeistään toisena päivänä kun pääsin valvomaan lasten päiväunia ja herättämään ne. sängyn päädyissä luki nimet ja siitä ne jäi sitte mieleen viimestään. Oon auttanu nyt pukemisessä, syöttämisessä, askartelussa, vessassa käynneissä, siivoamisessa ja ollut koko aika lastenkanssa. Ne kyselee tosi paljon kaikkee ja moni on jo esitellyt vanhemilleen "tässä on miro, se on mun kaveri":D Oon heti saanu siis tehä täysin samoja asioita kun muutkin hoitajat siellä. Ainiin! ollaan ehditty jo leipoa, käydä luistelemassa ja kirjastossa. Mut otettii vastaan heti hyvin ja pidetään samalla tavalla "aikuisena" kuin muita hoitotätejä. Työympäristö on toimiva: 2 leikkihuonetta , keittiö, askertelu ja pelihuone, aula jossa puetaan ja riisutaan. päiväunihuone ja 1 keittiö ja toisena keittiönä toimii askartelu huone jossa vanhemmat lapset syövät eli 5-6 vuotiaat. Ulkona on jo käyty tsekkaamassa vanhempien lasten majat ja lasketeltu liukurilla ja pulkalla, pelattu fudista, rakennettu lumiukkoja.Tosi kivaa siis ollu!  Rakennuksessa on 3 kerrosta jokaisessa kerroksessa toimii eri-ikäisiä lapsiryhmiä. Mun ryhmässä on 1-6 vuotiaita lapsia. Paljon jäi vielä kertomatta mut ens kerralla si  ;)
Ainiin ja laput annoin heti ekana päivänä ja työajat on jo kirjotettu ylös ja suunniteltu koko 6 viikon ajalle!


15.1 tiistai          

                             
                                 Vuorovaikutus ja sen näkyminen päiväkodissa

A.) esim. Leikit lasten kanssa, kuulumiset ja kun lapset tulee juttelemaan, niin mä kuuntelen ja vastaan, esitän kysymyksiä ja reagoin niide kysymyksii auttamalla tai vastaamalla tai vaikka hymyilemällä :). Yhen pojankaa tapaan heittää "ylävitose".
Työkavereita mä kyseenalaistan tai kyselen jos on jotain lapsiin tai työpaikkaan liittyviä kysymyksiä. kahvitauolla muutenvaan rupattelua ja päivän tapahtumien päivittämistä.
Lapsien ilmeet kertoo jo paljon ja eleet. :) paljon myös lapset esittelevät omia saavutuksiaan ja kyselevät. AMMATILLINEN vuorovaikutus on paljon asiallisempaa ja keskittyy enemmän lapsiin ja että ne on pääosassa. Muuten vapaa-ajalla selkeesti tulee oltua paljon vapaampi sanoista ja muista eleistä. VAPAA-AJAN vuorovaikuttamisessa on tärkeintä, että on hauskaa muiden kanssa, eikä joudu ajattelemaan liiaksi esim. kielenkäyttöä.
Jos ryhmässä on pienempiä ja joku ei osaa vielä puhua kunnolla ja puhuminen on epäselkeää, 
voi vuorovaikuttaminen olla hankalaa.

B.) Toimintuokion järjestäminen voisi olla yksi, koska en oo usein semmosia järjestäny ja ihan kiva testata että kuinka lapset on mukana ja mitenkä itte onnistuu suunnittelemaan ja olemaan itsekkin aktiivinen. Kun ryhmässä on vielä 1-6 vuotiaita nii kuinka saada kaikille tasapuolisesti kiinnostava/haastava leikki ja toimintatuokio. ettei osa kyllästy ja toisille ole liian vaikeaa. Tuokio tulee varmaan olemaan liikuntapohjainen :D.

Ei oikein olla selvillä kunnolla työpaikkaohjaajan kanssa näistä oppimistavoitteista, mutta kiinnostaa lapsen kehityksen seuranta. Heillä ei ainakaan ole tiedossa, onko heillä VASU:A. :)
Tähän kehityksee viel, että kun on jo 2 kertaa oltu luistelemassa niin siinä oon antanu vinkkejä(polvet koukussa, jalat leveemmällä) ja selkeesti huomaa eron jo ensimmäiseen kertaan. Aluksi oli pystyssä pysyminen vaikeeta, mutta nyt jo moni liukuu sielä jäällä. :) tuntuu mukavalta ajatella, jos itse on pystynyt jotenki sitä edistämään!


5 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Juu: tekniikan kokeilusta tuo käy, mut kirjoita selkeemmin suraava juttu ;) t. mtu

Unknown kirjoitti...

Hei, Miro!

Kiitos kommentistasi, jään odottelemaan lisää kuulumisia ilman koodiavaimen tarvetta. Toivottavasti kaikki ok...

terv. Kaija

Unknown kirjoitti...

Hei, Miro!

Onpas helppo tulla tapaamaan teitä päiväkodille, kun tiedän jo paljon työssäoppimispaikastasi. Kirjoituksesi auttoi siinä paljon yhdessä puhelinkeskustelumme kanssa. Sen lisäksi, että olet kuvannut toimintaa, olet saanut mukaan saman tunnelman, josta puhuit puhelimessa. Voin lukea, että viihdyt paikassa. Hienoa, että koet työsi merkitykselliseksi. Sellaisia ihmisiä sosiaali- ja terveysalalle tarvitaan. Tärkeää työtä nääs!
Voit auttaa itseäsi oppimaan laittamalla tavoitteita oppimisellesi. Täältä blogista löytyy apua tavoitteiden tekemiseen. Sitä oppimista voidaan sitten arvioida ammattiosaamisen näytössä. Ohjaajaltasikin saat tarvittaessa vinkkejä tavoitteiksi. Muista kysyä paljon, mutta erityisesti nauttia siitä, että olet asiakkaillesi tarpeellinen ja osaat olla heidän kanssaan vuorovaikutuksessa!
Nähdään maanantaina 28.1. kello 12.30.

terveisin,
Kaija

Unknown kirjoitti...

Hei!

Kiitos ajatuksistasi. Huomaan, että lapset ryhmässä ovat jo yksilöitä. Kaikkien kanssa et kommunikoi samalla tavalla, kaikki eivät ymmärrä vielä pitkiä lauseita tai sanojakaan. Hyvä, että olet huomannut eleiden ja ilmeiden merkityksen. Toimintahetkesi voit rajata myös koskemaan osaa ryhmästä, lasten motoriset valmiudet ja kiinnostuksen kohteet ja keskittymiskyky vaihtelevat suuresti 1-6 vuotiailla.
Oppimistavoitteesi löydät ammattiosaamisen näytön kriteereistä. Niitä asioita kannattaa tällä jaksolla harjoitella. Nostat esiin lasten kehityksen seurannan. Sehän on jo hyvä tavoite. Eri ikäiset lapset, fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen kehitys. Millaisia tavoitteita lasten kasvulle ja kehitykselle on asetettu, kuka on asettanut. Millaista päivittäistä apua lapset tarvitsevat, millaisia keinoja kehitystavoitteisiin pääsemiseksi tarvitaan. Voit laajentaa tavoitteita vaikka kuinka paljon mainitsemastasi lähtököhdasta lähtien. Luisteluesimerkkisi kertoikin jo tavoitteista, keinoista ja arvioinnista, huomasitko? Näkymisiin!


Kaija

Unknown kirjoitti...

Hei!

Oletko toipunut ohjauskäynnistä?
Tuliko uutta kysyttävää minulta?

Sopisiko teille arviointikeskustelu päiväkodilla
maanantaina 18.2. noin kello 12.30?
Ilmoita minulle sähköpostilla tai blogin kautta mahdollisimman pian, sopiiko aika, ehdota jotain muuta aikaa tarvittaessa.

terv. Kaija