Lassi

                                                        
                                                   AMMATILLINEN KASVU

Työroolin oppiminen tarkoittaa sitä kun oppii tietämään mitä sun pitää tehä eri asioissa ja se kehittyy koko aika sen mukaa mitä oppii!
Työrooli ilmenee eri tilanteissa mm. ohjauksessa, valvonnassa hoidossa. Nuo on eri työrooleja missä pitää käyttäytä eri tavalla tilanteiden mukaisesti.
sitoutuminen työssä tarkoittaa sitä että on sitoutunut noudattamaan työpaikan sääntöja ja ohjeita ja on sitoutuvainen kaikkeen mitä sielä on, eikä rupee lajittelemaan omia hommia
Ise opin työtä parhaiten vaan tekemällä ja kokeilemalla sillee ne jää parhaiten päähän ja muistaa paljon pidempään! myö kuuntelu helpottaa vähän:)


                                                          NELJÄS VIIKKO!

Ammattiosaamisen näytöllä näytetään niitä taitoja mitä ollaan opittu tekemään sitä edeltävinä viikkoina. Siihen tarvitaan jonkin verran aikaa että oppii ja osaa!
Se järjestetään siksi että voidaan varmistua siitä että oppilas osaa hoitaa tämän alan vaatimukset ja perus käsitteet ymymym!
Aikataulua sen verran että kai perjataina on se ohjaamistuokio ja jatkuu ens viikolla ja sitte siinä samalla se seuraile mua varmaanki. Ja sisällöstä en sen enempää tiiäkkää:D
Olen jo valmistellut askartelun lapsien tekemää viimeistelyä vaille valmiiksi ja suunnitellu jotain miten teen sen!
Toimin aikalailla samallailla ku aina ennenki just niiku pitää ja ohjeiden ja suunnittelun mukaisesti.
Ei näytössä mietitytä oikeestaa mikää tulee ja menee mite menee :)








                                                                                                                            30.01.2013







OHJAUSKESKUSTELUA 3.LLA VIIKOLLA

Ohjauskeskustelu oli hyvä sen suhteen että oppi joitakin sanoja vähän paremmin tietämään mitä tarkottaa ja samalla sai kysellä sellaisia asioita mitä ei vielä silloin tiennny tai muistanu ja sai annettua loput monisteet opettajalle mitä en ollu muistanu/tienny antaa sille! En odottanu siitä mitää erikoista aattelin vaa et se on joku normi keskustelu ja sellane se sit oliki suunnillee :D

Kyl mä koen ainaki sen iha tärkeeks että saa jutella niistä ihme sanoista. Koska sai kertoo enempi joistaki jutuista ja sai lisää inffoo jos ei ollu muistanu aikasemmi kysyä. Erillistä ohjausta en ainakaa keksi tässä vaiheessa mitä tartteis.
Jooo ajotus osui hyvin nappiin koska siinä sillo ei sit ollu mitää muuta järkevää ku lapset meni nukkuu!

Eniten apua saattas tarvita sillon ku tulee erilaisia tehtäviä päiväkotiin mitä pitää suorittaa ja sillo kysyä neuvoja sitä varten! jossaki puolessavälin ainaki ja sit loppupuolella enne viimisstä viikkoo vois olla toine! Yksi saattaa riiittää jollekki mut vois olla mun puolesta vaikka kaksiki :D

On mukava jokseenki arvioida omaa oppimista ni siinä näkee sit sen oman kehittymisen, mut joskus ei vaa välttämättä ees huomaa että on oppinu ni se saattaa sit vähä ressata mut ei kannata :DD
                                                                                                                      
                                                                                                                          23.01.2013
                          

                                                           TÄÄLLÄ VAA

Kaksi viikkoa o n mennyt nopeeta ja ollu iha kivvaaki! oppinu paljon uusia juttuja ja tavoitteita on tullu tehtyä. Nyt sitte lähtee 3 vk käyntii ja iha normaalisti vaa! :D

Päiväkodissa pitää olla päivärytmi lasten fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin kannalta ja myös siks että lapset oppii myös kotona tietyn päivärytmin eikä nukuta päivällä ja yöllä valvota, ja ruokailutki ois hyvä olla joka päivä samoihin aikoihin! Hyvinvointia edistetään hygienialla ja terveellisillä ruuilla ja riittävillä päiväunilla ja ulkona käymisellä. Lapset on ryhmitelty koska sielä on paljon eri ikäisiä ja eri tasoisia lapsia ja jotkin lapset puhuvat omana äidinkielenä muutakikku suomee ni ei ois hyvä jos kaikki ois vaa samassa ryhmässä. Ryhmien kokokin on merkittävä asia, ettei yhen opettajan tarvii hoitaa esim 30 lasta, ois aika mahotonta. Oppimista voi tukea auttamalla niitä ja antaa lapsenkin yrittää ja itse neuvoo vieressä, ja kehuu onnitumisia ja kannustaa lapsia tekemään eikä jätä sitä mihinkää! Ulokoilu on lapsille tärkeää, kaikki ulko leikit vaikuttavat hyviltä osin lasten erilaisin taitoihin, hiihtokin on yksi opettelun asia missä lapsi tarvii opettelua ja päiväkodissa sitä on hyvä harjotella sitä muiden lasten kanssa samaan aikaan. Lapset pysyvät virkeempänä kun käydään ulkona ja sielä ne saa happea :D



                                                   TOINEN VIIKKO ALKOI!!

Toinen viikko tähän keskiviikko päivään on sujunut todella hyvin ja on ollu tosi kivaaa! Olen saanu hyvää palautetta ja oon jo hoitanu oppimis tavoitteita mitä kirjotin viime kirjotuksessa:) Ollaan päästy jo hiihtämäänkin lasten kanssa ja siinä se olikin kun piti jokaista katsoa perästä että pysyvät pystyssä.

a)Lapsi lähtöinen toiminta tulee esiin monissa asioissa kuten lasten leikeissä ja peleissä. Eri ikäisillä lapsilla pitää olla omaan ikään vastaavia leikkejä ja pelejä, ettei joku 1 vuotias lapsi tee mitään liian vaikeeta palapeliä mitä hän ei edes osaa vaan antaa hänen tehdä sellaista palapeliä mitä hän osaa. Kuitenkin jotkut lapset kehittyvät nopeammin ja silloin heille pitä katsoa sellainen työ/homma mikä on heidän tasolleen sopivaa. Vaatteiden pukemisessakin pitää ottaa huomioon lasten ikä ja kehitys, jotku lapset osaa jo nuorempana pukea kaikki vaatteet ja jotku vielä vanhempanakin tarvitsee apua esim hanskojen laitoissa ym..





b)Omat ohjaus taidot ovat omasta mielestä tarpeeksi hyvät näihin tilanteisiin nähden, lapset ovat oppineet jo tottelemaan myös mua. Osaan auttaa hyvin lasten vaatteiden laitoissa ja normaaleissa päivän asioissa (käsien pesu, eri ruokailu tilanteissa) Harjoitusta tarvii aina kaikessa, koska ei mikään suju täydellisesti niiku ei vielä tarviikkaa mutta mitää erillista miss tarviis iha kunnolla harjotusta ei tuu mielee:) Ohjaajan rooliin kuuluu käskyt ja neuvon anto tarvittaessa, ohjaajan pitää olla sosiaalinen jotta pystyy olemaan yhteistyössä kaikenlaisten ihmisten seurassa. Toimintatuokiona olen aatellu pitää jonkinlaisen askartelun esim. ryhmän vanhimmille oppilaille jotka osaa sen jo melko hyvin, koska mulle sanottii et ei tarvii tehä sitä työtä koko ryhmälle et tekee sen vaikka osalle ryhmästä ni on paljo helpompi yksin hallita sitä porukkaa siinä sitte :d ja tarvittaessa tekee sitte eri ajalla toisen askarteun toiselle puoliskolle.                                                                                   16.01.2013
                                         








                                              


                                              EKA VIIKON VIIMESET PÄIVÄT

Torstai päivä alkoi kun aamulla heräsin ja hoksasin että olen kipeenä, siinä sitte lähetin viestin päiväkotiin että en ole tänään paikalla ja päivä kului siinä parantuessa. Perjantaina taas palasin päiväkodille, se päivä ei ollutkaan ihan normaali kun oli tullu muutamia ryhmän muutoksia ja siinä tuli samalla tutustuttua uusiin lapsiin ja hoitajiin. Päivä kului kuitenkin nopeasti .

a)Lasten kanssa vuorovaikutusta on kun jutellaan ja kuunnellaan niiden asioita ja keskustellaan vaikka joistakin asioista joista lapsi haluaa puhua. Monet lapset ovat kysyneet kuka olen ja miksi oon sielä ja muita kysymyksiä mitkä heitä mietityttää.. Ja ite joskus kyselen kuulumisia lapsilta ja että onko ollu mukavaa ja kaikkee muuta mukavaa. Aikuisien kanssa kyselen esim joitakin kysymyksiä (lapsista, niiden ruokavaliosta ja asioista joita heidän pitää noudattaa päiväkodilla)

b)joissakin asioissa voisin olla ehkä vähän oma-aloitteisempi koska joskus ei aina osaa ite päätellä että mitä vois tehä ni on vähä aikaa siinä sillee että "täh" :D ja voisin opetella vaikka jonku uue jutun minkä nyt keksii päiväkodilla ollessa!    
                                                                                                               11.01.2013















ENSIMMÄISET TYÖSSÄOPPIMISPÄIVÄT

Kun menin tiistai aamuna klo 8 päiväkotiin eka kertaa menin sisään ja selvitin mihin pitää mennä, mut neuvottiin menemään pikkumyiden ryhmään ja sielä minut otettiin ystävällisesti vastaan ja kun olin kerinnyt olla paikalla muutamia minuutteja sainjo aloittaa työt. Päivä kului siinä sitten jotain pieniä juttuja tehdessä (Syöttäminen, Nukuttaminen, siivous ym pientä vahtimista). Muistin jopa kaiken muun keskellä antaa laput ohjaajalle joka ei ees ollu paikalla, enkä oo vieläkää sitä nähny, mutta jollekki ne meni kaikesta huolimatta. Jotain on saattanu unohtua mut en ainakaa tunnusta että ois unohtunu! Lapset tottui hyvinkin nopeasti eivätkä arastelleetkaan yhtään. Paikan työympäristö on erittäin siisti ja järjestelmällinen, juuri lapsille sopiva paikka elää ja oleskella. paikat pysyy hyvin siistinä kun vaattet pitää naulakoissa ja lelut koreissa niikun sielä onkin. Ekoina päivinä en varsinaisesti oppinu mitää uutta koska kaikki mitä tein oli jo ennestään tuttua puuhaa. Jos iha totta puhutaa ni opin niitten päiväohjelman ja lasten nimet :D                                             

                                                                                                                         
09.01.2013

















Olen menossa työssäoppimaan!
Mikä on työssäoppimispaikkasi? : Pikkukasarmin päiväkoti
Kuka on ohjaava opettajasi? : Mirja Tuomivirta
Mitkä ovat tämän lähipäivän fiilikset ennen to-paikalle menemistä huomenna?: Siinähä se mennee :D

7 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Ok, tekniikan kokeilu! t. mtu

Unknown kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Unknown kirjoitti...

Hyvältä kuulosti ensikokemuksesi! Ei todellakaan haittaa, vaikka jotain unohtaisi, varsinkaan ekoina päivinä. Kyllä tutustumiselle ja perehtymiselle täytyy ottaa aikaa. Jos nyt jo muistat lasten nimet, se on tosi tärkee juttu. kaikkihan me ollaan otettuja, jos meidät muistetaan nimeltä. Välitön ja rauhallinen läsnäolo lasten kanssa on juur oikee työtapa päiväkodissa! Jees ja hyvä1
t. mtu

Unknown kirjoitti...

Hyvä Lassi: asialla oolet ollut! Jos vielä sairastut, pistä viesti myös minulle.
Vuorovaikutuksesta oot huomannu hyviä perusasioita. Koitappa tarkkailla ensi viikolla, miten ammattilaiset hoitavat rajojen asettamisen tai riitojen selvittelyn lasten välillä. Nekin kuuluvat vuorovaikutustaitoihin.
t. mtu

Unknown kirjoitti...

Hei Lassi!
juu, ohjauskeskustelu ON tosiaan "ihan normi keskustelu"...ei siis mitään kummallista tenttaamista. Juur niiden "ihmesanojen" vuoksi on hyvä, että molemmat ohjaajat tapaavat opiskelijan ja voidaan puhua yhteiset käsitteet selviksi ja käytäntöön sopiviksi.
Ohjaustaidot on koko opiskelun ajan kehittyvä taito ja niitä kannattaa harjoitella nyt, kun ryhmä on sulle jo tuttu.
Itsearviointi autaa opiskelijaa "kartoittamaan" tai paikantamaan itsensä oppimisen kartalla...siis nyt kasvun tukemisen ja ohjauksen tavoitteissa.
Ota lunkisti edelleenkin ja mieti sitä ohjaustuokion järjestämistä!
Kyl susta HYVÄ tulee ;) t. mtu

Unknown kirjoitti...

Hei Lassi!
Asian ytimessä jälleen! Ammattiosaamisen näyttöpäivinä toimit niinkuin olet oppinut 5 vk:n aikana. Ja tosiaan: alan töiden vaatimia edellytyksiä siinä testataan teiltä opiskelijoilta: ei sen kummempaa!
Hyvä, kun olet valmistautunut ajoissa toimintatuokioon: muista havainnoida tuokioissa erityisesti omaa ohjaamistasi ja sen vaikutusta lapsiin, mikä meni hyvin ja minkä tekisit toisin seuraavalla kerralla.
Tsemppiä! Sun näyttös on ens vk:lla ensimmäisten joukossa. Nopea helpotus.

Unknown kirjoitti...

Työroolista kerroit osuvasti: .."ei ruveta lajittelemaan töitä, vaan tehdään kaikkea..". Se osoittaa hyvää ja oppimiskykyistä asennetta työssäoppimiseen. Samoin avoin ja kriittinen kyseleminen, asioiden pohtiminen ääneen vie aina eteenpäin ohjausta. Uskalla kysyä edelleen!
t.mtu